TOPlist

nVidia KAYLA: Příslib monstrózního výkonu v dlani

Nvidia-Logo

Omlouváme se za poněkud bulvární nadpis, ale po shlédnutí nové prezentace nVidie se nelze ubránit nadšení. V demonstraci nové platformy KAYLA totiž nVidia předvedla malou ochutnávku toho, co nás čeká ke konci roku 2014 na platformě Tegra s kódovým označením Logan.

Platforma Kayla. Teď je ještě poměrně velká, ale počkejme na Tegru Logan... Platforma KAYLA. Teď je ještě poměrně velká, ale počkejme na Tegru Logan…

Na systému, který poháněla základní deska o velikosti standardního mini-PC, byla demonstrována síla CPU Tegra 3 s „grafickou kartou“ na bázi hardwaru Kepler. Konkrétně se jednalo o technologie CUDA a OpenGL 4.3. Nuže, abychom konečně přestali používat záhadná cizí slova a technické termíny, pojďme si ve stručnosti rozebrat, co to vlastně znamená.

OpenGL 4.3 je rozhraní pro vykreslování 2D a 3D grafiky, které na testovací platformě zvládá i takové vychytávky, jako je například teselace (zhuštění polygonové sítě) nebo pokročilé shadery. Což znamená, že budoucí Logan o velikosti dvacetikoruny teoreticky zvládne to, na co si dnes musíte pořizovat grafickou kartu za několik tisíc. Demonstrován byl dokonce i raytracing v reálném čase, neboli jeden z nejnáročnějších (a nejpřesnějších) výpočtů lomu světelných paprsků, díky kterému vypadají trojrozměrné scény podstatně realističtěji. V současné době je jeho provozování v reálném čase téměř nemožné a nesetkáte se s ním tudíž u žádných současných her. Naopak je masivně využíván tam, kde nevadí, pokud se jeden snímek vykresluje několik vteřin, minut či dokonce hodin.

Přehledné rozčlenění rodiny Tegra Přehledné rozčlenění rodiny Tegra

Pro raytracing byla využita technologie CUDA 5 – jedná se o vlastní řešení nVidie spočívající ve vydatné paralelizaci programů skrze jádro grafické karty. Vzhledem k tomu, že GPU přistupuje k řešení úloh odlišně než klasické CPU, může v jistých úlohách (například konverze videa apod.) získat masivní náskok.

Sečteno, podtrženo – budoucí Tegra (5?) bude opravdu nadupanou platformou, která se bude moci směle měřit se současnými výkonnými stolními počítači. Navíc je vidět, že se nVidia všimla poklesu prodejů klasických PC a notebooků a velkého vzestupu tabletů, tudíž se svou platformou KAYLA hledá možné uplatnění na trhu.

Určitě se nezapomeňte podívat i na dvě videa níže, kde jsou krásně demonstrovány jednotlivé schopnosti platformy KAYLA, zvlášť simulace mořské hladiny stojí za to.

https://www.youtube.com/watch?v=8kIQWWJs_po&feature=share&list=SPZHnYvH1qtOY0ZrWQgnQlj4dwGZ1pVgoj

Kayla Platform Demo (video)

Kayla Platform Demo (video)

Zdroj: nVidia

 

Jan Olejník
O Autorovi - Jan Olejník

více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (6)