Android 4.3: Podrobný přehled všech důležitých novinek
- Články
- Karel Kilián
- 25.7.2013
- 77
Včera večer proběhla v San Franciscu „snídaně se Sundarem Pichaiem“, během které byla představena řada novinek. O nové generaci tabletu Nexus 7 už připravil článek Honza Dolejš, dnes se tedy podíváme na další důležitý moment, na který fanoušci operačního systému Android čekají přinejmenším od květnového Google I/O – představení nové verze. Ta nese číslo 4.3 a její kódové jméno je nadále „Jelly Bean“, z čehož můžeme (správně) usuzovat, že jde pouze o minoritní aktualizací. Pojďme si projít novinky, které Android 4.3 Jelly Bean přináší.
Vyšší rychlost, lepší plynulost a svižnější reakce
Android 4.3 staví na zvýšení výkonu, které přinesl již první Jelly Bean – vsync časování, triple buffering, snížení latence odezvy na doteky a hardwarově akcelerované vykreslování 2D – k němuž přidává nové optimalizace, jež učiní Android ještě rychlejším.
Pro zvýšení výkonu hardwarově akcelerovaného vykreslování 2D grafiky nyní optimalizuje tok příkazů a upravuje ho do účinnějšího formátu přeskupením a slučováním operací. U procesů probíhajících ve více vláknech může k provedení určitých úkolů použít multithreading na více jádrech CPU.
Android 4.3 také zlepšuje vykreslování tvarů a textu. Tvary, jako jsou kruhy a obdélníky s oblými rohy, se vykreslují ve vyšší kvalitě a efektivnějším způsobem. Optimalizace pro text přináší vyšší výkon při použití více písem nebo složitých sad (CJK), lepší kvalitu při změně velikosti textu a rychlejší vykreslování stínů.
Rychlejší přidělování vyrovnávací pamětí pro aplikace snižuje čas potřebný pro zahájení vykreslování při vytváření okna.
OpenGL ES 3.0
Vývojáři her mohou nyní využívat rozšíření OpenGL ES 3.0 a EGL jako standardní funkce Androidu s přístupem z frameworku nebo skrze nativní API. Na podporovaných zařízeních hardwarově akcelerované 2D vykreslování využívá OpenGL ES 3.0 pro optimalizaci správy textur a zvýšení věrnosti vykreslování přechodů/gradientů. Pochopitelně největší uplatnění najde OpenGL ES 3.0 u her, kde poslouží ve 2D i 3D grafice. Počítat můžete s akcelerací pokročilých vizuálních efektů, kvalitní ETC2/EAC kompresí textur a novou verzí GLSL ES.
OpenGL ES 3.0 je závislé na grafickém hardware – podporu mají zařízení Nexus 7 (2013), Nexus 4 a Nexus 10.
Vylepšené připojení Bluetooth
Aplikace mohou komunikovat s mnoha typy nízkoenergetických zařízení, využívajících technologii Bluetooth Smart. Android 4.3 poskytuje jednotné standardní API pro komunikaci, skrze které je možné vyhledávat okolní zařízení, číst a posílat do nich informace.
Podpora Bluetooth Smart je již k dispozici na Nexusu 7 (2013) a Nexusu 4, další kompatibilní hardware přijde v nadcházejících měsících.
Profil AVRCP 1.3
Android 4.3 přidává podporu pro Bluetooth AVRCP 1.3, díky které aplikace mohou lépe komunikovat s multimediálními zařízeními. Aplikace, jako jsou přehrávače médií, mohou využít AVRCP 1.3 k ovládání přehrávání a přenášení metadat, například názvu skladby, jména interpreta a dalších údajů.
Více o API pro připojení zařízení přes Bluetooth v následujícím videu.
DevBytes: Bluetooth Low Energy API in Android 4.3
Omezené profily
V Androidu 4.2 přinesl Google dlouho očekávané uživatelské profily, usnadňující práci více uživatelů na jednom zařízení. Podpora se týká pouze tabletů, byť některé alternativní ROMky ji obsahují i ve verzi pro telefony. Dosud ale nebylo možné vybraným uživatelům jakkoli omezit práva – všichni si byli rovni.
Majitelé tabletů mohou nyní v systémovém nastavení vytvářet profily s omezeným přístupem k aplikacím pro rodinu, přátele, informační kiosky a další účely. Aplikace mohou nabídnout různé druhy omezení, takže vlastník tabletu bude schopen ovlivnit jejich možnosti pro každý profil. Android 4.3 tedy rozšiřuje funkce pro práci více uživatelů na jednom zařízení, takže je možné rychle nastavit samostatné prostředí pro každého uživatele s předem určenými omezeními na aplikace, které jsou k dispozici v těchto prostředích.
Každý omezený profil nabízí izolované a bezpečné místo s vlastním lokálním úložištěm, domovskými obrazovkami, widgety a nastavením. Správce systému pak bude mít možnost ovlivnit, k čemu uživatelé budou a nebudou mít přístup. Například v případě multimediálních aplikací půjde nastavit omezení přehrávání obsahu vzhledem k věku přihlášeného uživatele. Asi již tušíte, kam tímto krokem Google míří ;). Počítá se také s tím, že majitel bude moci zakázat potomkům nakupovat v Obchodě Play včetně „in-app“ nákupů.
Kromě toho bude možné (docela logicky) zcela zakázat běh vybraných programů v omezených profilech.
Lepší představu o omezených profilech si můžete udělat z následujícího videa.
DevBytes: Restricted Profiles in Android 4.3
Nový způsob vyhledávání kontaktů
Kdo někdy držel v ruce telefon s prakticky s jakoukoli grafickou nadstavbou, pro toho vyhledávání v kontaktech stylem „T9“ (tj. podobně, jako se na starých telefonech s HW klávesnicí 4×3 psaly SMS) nebude novinkou. „Holý“ Android však tuto funkci překvapivě neměl – tedy až do verze 4.3. Nyní tedy mohou majitelé Nexusů hledat v kontaktech přímo z aplikace pro zadávání telefonních čísel. Je to malá změna, ale rozhodně ji musíme pochválit.
Inovovaný Fotoaparát
Drobné inovace se dočkala také aplikace Fotoaparát, která nyní hlavní nabídku nezobrazuje v kruhu, ale v praktičtějších dvou kruhových výsečích. Jak připomněl čtenář kecinzer, zmínit bychom měli také možnost fotit tlačítky pro změnu hlasitosti.
Optimalizovaná lokalizace a schopnosti senzorů
Google Play services nabízí pokročilé API pro určování/zjišťování polohy, které minimalizuje spotřebu elektrické energie tím, že potřebné výpočty provádí na hardwarové úrovní místo softwarové. Přichází také již dříve objevené nastavení, ponechávající zapnutý Wi-Fi adaptér pro určování polohy podle okolních sítí, aniž by zařízení samotné muselo být k nějaké síti připojeno. Lokalizace touto metodou je energeticky úspornější než přes družicový systém GPS, její přesnost je však, především v odlehlých oblastech, řádově nižší.
Nové typy senzorů umožňují aplikacím lepší čtení jejich stavu – vývojáři se tak nemusí starat o magnetické rušení, systém si poradí s daty z nekalibrovaného gyroskopu či magnetometrických senzorů.
Nové možnosti multimédií
Modulární framework DRM umožňuje vývojářům multimediálních aplikací snadno integrovat DRM do svých vlastních streamovacích protokolů, jako je MPEG DASH (Dynamic Adaptive Streaming over HTTP, ISO/IEC 23009-1). Prostřednictvím kombinace nových a zlepšení stávajících API poskytuje DRM framework sadu služeb pro správu licencí, zajišťování přístupu ke kodekům a dekódování zašifrovaných nosičů.
Dekódování VP8
Aplikace mohou přistupovat k integrovanému dekodéru VP8 z frameworku nebo přes nativní API pro nahrávání videa vysoké kvality. Podpora zahrnuje nastavení cílového datového toku, snímkovací frekvence, odolnosti proti chybám, rekonstrukce a filtrů smyček. Podporu VP8 nabídnou všechny kompatibilní přístroje s operačním systémem Android 4.3.
Přístup aplikací k notifikacím/oznámením
Systém upozornění v notifikační liště je oblíbenou funkcí operačního systému, protože umožňuje uživatelům zobrazit informace a novinky z celého systému na jednom místě.
V Androidu 4.3 aplikace mohou přistupovat a reagovat na oznámení, která systém nebo jiná aplikace pošle do stavové lišty. Získaná oznámení lze zobrazit libovolným způsobem, včetně možnosti přesměrování na okolní Bluetooth zařízení a lze je aktualizovat nebo odmítnout podle potřeby. Přistupovat k oznámením je možné prostřednictvím nových API rozhraní, které umožní aplikaci naslouchat oznamovací službě.
Pochopitelně nemůže chybět možnost správy aplikací, které mohou přijímat oznámení. V nastavení tak snadno zjistíte, které aplikace mají přístup k oznámením a můžete jim ho podle potřeby povolit či zakázat. Ve výchozím nastavení je přístup k oznámení vypnutý – aplikace mohou při instalaci nasměrovat uživatele do příslušného nastavení, kde jim udělí příslušné právo.
Vylepšené nástroje pro vývojáře
Vylepšený nástroj Systrace je jednodušší a umožňuje přístup k více typům informací, které pomohou zvýšit výkon aplikace. Android 4.3 také obsahuje nové API pro „traceování“, které vývojáři mohou použít k označení konkrétní části kódu a jejího sledování pomocí Systrace.
Android 4.3 také přidává nové možnosti, které pomohou analyzovat výkon aplikace a určit problémy s vykreslováním na jakémkoliv zařízení nebo emulátoru.
Další podrobnosti se můžete dozvědět z videa.
Google I/O 2013 – What’s New in Android Developer Tools
Kdy dostanete aktualizaci na Android 4.3?
Již během včerejšího večera začalo uvolňování aktualizace pro LG Nexus 4, ASUS Nexus 7, Samsung Nexus 10 a trochu překvapivě také pro Samsung Galaxy Nexus. V Česku a na Slovensku ale očekáváme aktualizace později, neboť jsou uvolňovány postupně a celkem pochopitelně jsou „v první linii“ Spojené státy. Odhadujeme, že první zařízení by mohla dostat Android 4.3 do týdne.
Jako další budou následovat Samsung Galaxy S4 Google Edition a HTC One Google Edition, nicméně přesný termín zatím nebyl veřejnosti sdělen – podle Hugo Barra to bude „brzy“.
U ostatních telefonů záleží především na výrobcích (u brandovaných zařízeních ještě na operátorech), jak rychle dokážou připravit, odladit a vyzkoušet svá zařízení s novým systémem. Zkušenosti ukazují, že v tom lepším případě to potrvá v řádu měsíců.
Zdroje: XDA developers, Android Developers, LifeHacker, Android Authority, Android Headlines, Android Police, Android Guys, Android Central, Droid Life, Android Police, Android Central a Android Police.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (77)
Přidat komentář