Torque Pro: Profesionální diagnostika automobilu z Androidu

torque_ico

Diagnostika současných osobních automobilů byla až donedávna doménou servisních techniků, profesionálů v oboru a několika mála nadšenců. Přeci jen doby, kdy rezavějícího Favorita opravil kamarád na parkovišti podle zvuku motoru, už jsou nenávratně pryč a většina řidičů po otevření kapoty najde jen otvory pro doplnění kapaliny do ostřikovačů, dolévání oleje a vody do chladiče.

Torque Pro: Profesionální diagnostika automobilu z Androidu Torque Pro: Profesionální diagnostika automobilu z Androidu

Řadu funkcí převzala elektronika, počítače promlouvají do chodu vozidla ve stále více směrech – řídí vstřikování paliva, hlídají protáčení kol při rozjezdu a jejich zablokování při brzdění, ovlivňují citlivost posilovačů, tvrdost odpružení, v některých modelech rozhodují i o takových maličkostech, jako je spuštění stěračů či rozsvícení a zhasnutí dálkových světel. Z osobního automobilu se stala taková „černá skříňka“ – z hlediska principu sice víme, jak zhruba takové auto funguje, většina ho umí nějakým způsobem ovládat, ale skutečně jen málokdo tuší, co přesně se odehrává v útrobách. Bez příslušného vybavení má řidič k dispozici pouze ty údaje, které mu poskytne palubní počítač – zpravidla tedy:

  • Informace o okamžité rychlosti.
  • Údaj o překonané vzdálenosti (a z ní vypočítané průměrné rychlosti).
  • Době jízdy (celková a doba pohybu).
  • Průměrné spotřeba paliva.
  • Okamžité spotřeba paliva.
  • Předpokládaném dojezdu při současné spotřebě,
  • Případně další údaje.

Pokud byste toho o svém voze chtěli vědět více, existuje vcelku jednoduchá cesta. Budete potřebovat tři základní věci:

  • OBDII adaptér,
  • chytrý telefon či tablet s Androidem
  • aplikaci Torque Pro.

Pojďme si nyní projít jednotlivé položky podrobněji.

Obsah

Standard OBDII

Osobní automobily jsou od devadesátých let minulého století vybavovány speciálními konektory, ke kterým lze připojit diagnostickou jednotku. Tou původně disponovaly pouze autoservisy, často ještě jen ty autorizované, neboť pořizovací cena diagnostiky se pohybovala v řádech desítek až stovek tisíc, leckdy i ještě výše.

Diagnostická jednotka Autoboss V-30 s adaptéry Diagnostická jednotka Autoboss V-30 s adaptéry

Postupem času se podařilo automobilovou diagnostiku standardizovat a vznikl standard OBD („On-board diagnostics“; „palubní diagnostika“). OBD poskytuje majiteli vozidla či servisnímu technikovi přístup k informacím o stavu jednotlivých subsystémů automobilu. Množství dostupných informací se přitom postupně rozšiřovalo – první verze z osmdesátých let uměly pouze rozsvítit kontrolku, indikující závadu či problém, ale neposkytovaly žádné informace ani podrobnosti o jeho povaze. Moderní implementace OBD používá ke komunikaci speciální (a díkybohu dnes již do značné míry standardizovaný) konektor – přesněji řečeno digitální komunikační port – skrze který jsou v reálném čase poskytována data, obsahující normalizované řady diagnostických chybových kódů a kódů DTC umožňujících rychlou identifikaci a následnou opravu poruchy na vozidle.

OBD kabel pro připojení skrze USB port OBD kabel pro připojení skrze USB port

Aktuální normou je OBDII, která určuje typ diagnostického konektoru, rozložení a zapojení „pinů“ a napájení, komunikační protokol a formát zpráv. Kromě toho poskytuje seznam parametrů vozidla, které lze tímto způsobem sledovat, včetně formátu předávaných dat. Kromě standardizovaných parametrů je k dispozici rozšiřující seznam kódů DTC. Výsledkem standardizace tedy je, že diagnostickou jednotku lze připojit prakticky k jakémukoli vozidlu. Chybové kódy jsou čtyřmístné a předchází jim písmeno, indikující jakého systému se zpráva týká: P-motor a převodovka, B-karosérie, C-podvozek a U-síť.

Standardizovaný 16pinový konektor Standardizovaný 16pinový konektor

Specifikace OBDII poskytuje standardizované hardwarové rozhraní – jedná se o 16pinový konektor typu „samice“ J1962. Na rozdíl od konektoru OBDI, který byl někdy instalován pod kapotou vozidla, je jednou z podmínek OBDII umístění konektoru do vzdálenosti dvou stop (0,61 m) od volantu. Jak najdete tento konektor ve svém vozidle, zjistíte buď v příručce, nebo na Internetu zadáním „OBDII typ_vozidla“ či „diagnostic connector typ_vozidla“.

OBDII adaptér

Jak jsme uvedli, do konektoru se zapojuje servisní diagnostická jednotka. Tu asi doma každý nemá – přeci jen to není vůbec levná záležitost. Postupem času se ale na trhu objevily tzv. „OBDII adaptéry“ – zpravidla se jedná o plastové krabičky, které mají na jedné straně konektor stanoveného typu. V útrobách se pak nachází elektronika, která zpracovává data z palubní diagnostiky a bezdrátově je vysílá do éteru – častěji formou Bluetooth, méně často pak skrze Wi-Fi. My jsme v praxi vyzkoušeli adaptér ELM 327, který v českých e-shopech seženete za cenu kolem 800 Kč vč. DPH. Rozhodli jsme se ale zariskovat a objednali jsme ho na známém čínském serveru dx.com v přepočtu za cenu 215,70 Kč (konkrétně zde jako OBDII Bluetooth Car Diagnostic Cable – Black + Blue + Orange (DC 12V)). Objednávka proběhla 24. března, platba (platili jsme skrze PayPal) byla z účtu stržena o dva dny později. 15. dubna pak pošta přivezla balíček, takže jsme čekali přesně 22 dnů.

ELM 327 je vyroben z černého plastu, na jedné straně má oranžovo-modrý nástřik s nápisem „ELM 327 Interface, Supports all OBDII protocols“ a logem Bluetooth, indikujícím, že krabička používá ke komunikaci právě tuto technologii.

Adaptér jsme instalovali do vozu Seat Altea Freetrack 2007, přičemž největším problémem bylo nalezení konektoru. V oficiálním návodu o něm nebyla ani zmínka, podle návodů na Internetu jsme neúspěšně hledali v oblasti pojistkové skříně. Další návody pak odkazovaly na krytku vedle ovladače světel. Po úporném prolézání celého interiéru jsme ale nakonec uspěli a adaptér zakotvil v příslušném konektoru, který se nacházel pod krytem vlevo od volantu.

Co slibuje aplikace Torque Pro?

Na oficiálním webu lákají autoři na následující vlastnosti a funkce:

  • Najděte problémy dříve, než k nim dojde.
  • Sledujte data ECU („Electronic control unit“; „řídící elektronická jednotka“) v reálném čase.
  • Opravte mnohé jednoduché závady.
  • Zobrazení OBD dat v reálném čase na vašem telefonu s Androidem – připojení k ECU vozidla.
  • Plně přizpůsobitelné ukazatele na obrazovce s možností vytvoření vlastního rozvržení, zobrazení vybraných voleb a použití grafických témat.
  • Načtení chybových kódů (DTC) a zobrazení popisů poruch pomocí vestavěných databází.
  • Odesílání aktuálních dat OBDII na váš server nebo webového prohlížeče Torque v reálném čase.
  • Zjistěte, jak je na tom vaše vozidlo s výkonem, točivým momentem/zrychlením z 0 na 60 a čtvrt míle.
Prezentace vlastností Torque Pro Prezentace vlastností Torque Pro

Prezentace vlastností Torque Pro Prezentace vlastností Torque Pro

Prezentace vlastností Torque Pro Prezentace vlastností Torque Pro

Ještě do větších podrobností jde popisek v Obchodě Play, kde lze stáhnout zkušební verzi zdarma, nebo plnohodnotnou placenou variantu Torque Pro (OBD 2 & Car) za necelých 90 Kč. Podle něj aplikace umí fungovat také jako „GPS tracker“, takže se můžete podívat, co se dělo ve kterém momentě vaší cesty. Z mnoha nabízených funkcí jsou tentokrát prezentovány následující.

  • Měření zrychlení, síly a točivého momentu.
  • Umí číst teploty.
  • Měření zrychlení z 0-60/0-100 je přesnější, než pomocí obyčejného GPS.
  • Čtení emisí CO2.
  • Přizpůsobitelná obrazovka a profily.
  • S použitím pluginu Track Recorder můžete nahrávat video s vybranými údaji z OBDII.
  • Automatické odesílání GPS označených tweetů přímo na Twitter (například , pokud se chystáte na výlet).
  • Obrovská databáze chybových kódů od různých výrobců.
  • Podpora grafických motivů (výběr z různých témat, kterými změníte vzhled obrazovky).
  • Odeslání informací protokolu na web nebo e-mailem CSV / KML pro analýzu přes Excel/OpenOffice.
  • Režim HUD („Heads up display“; promítání obrazu do čelního skla) pro noční jízdu.
  • Kompas (založený na GPS), který netrpí magnetickým rušením.
  • Funkce „Turbo boost“ pro vozidla, která podporují MAP a MAF senzory (VW & Golf, Audi, Seat atd.).
  • Alarmy a varování (například pokud teplota chladicí kapaliny překročí během jízdy 120°C) s hlasovým upozorněním.
  • Podpora automatického spuštění při vložení do dokovací stanice.
  • Údaje ve formě grafů.
  • Schopnost sdílení obrazovky na Facebook, Twitter, Google+, e-mailem atd.
  • AIDL API pro aplikace třetích stran.
  • Pracuje nejen na telefonech, ale i na tabletech, jako jsou Motorola Xoom, Dell Streak, Samsung Galaxy Tab a Nook.

ubFlGK aZNu2ndsXY
Torque Lite (OBD2 & Car)
Verze 1.1.49
Velikost 1,5 MB
2.0+
Zdarma 88,70 Kč

Jak Torque Pro funguje v praxi?

Nejprve jsme museli propojit telefon s OBDII adaptérem, což obnášelo nutnost spárovat obě zařízení skrze systémové nastavení Bluetooth. Po této operaci jsme ve zkušební verzi nastavili v sekci Settings-Device na OBDII, čímž adaptér začal komunikovat s aplikací. Funkčnost jsme otestovali na otáčkách motoru – při sešlápnutí plynového pedálu se na displeji skutečně vykresloval graf se stoupající tendencí. Po ověření jsme tedy neváhali a vyrazili na nákupy – v Obchodě Play jsme zakoupili plnou verzi Torque Pro.

Spárování telefonu s OBDII adaptérem Spárování telefonu s OBDII adaptérem

Spárování telefonu s OBDII adaptérem Spárování telefonu s OBDII adaptérem

Nutno konstatovat, že obrazovka placené aplikace vypadá výrazně jinak než v případě „zadarmové“ verze. Kolem akcelerometru, využívajícího k měření senzor zrychlení telefonu, je v kruhu rozmístěno celkem osm ikonek. Doporučujeme věnovat náležitou pozornost čtyřem modrým indikátorům, signalizujícím zleva:

  • Určení polohy na základě satelitů GPS (pokud „nesvítí“, pak telefon/tablet buď „nevidí“ dostatečný počet satelitů, nebo je nějaký problém s GPS modulem v telefonu).
  • Zařízení je připraveno.
  • Připojení k OBDII adaptéru (jestliže „nesvítí“, pak hledejte problém buď v nezapnutém Bluetooth modulu, nebo obecně v komunikaci mezi adaptérem a telefonem/tabletem).
  • Připojení k ECU automobilu (pokud „nesvítí“, pak adaptér z nějakého důvodu nekomunikuje s elektronickou řídící jednotkou vozidla; na tento problém jsme několikrát narazili a pomohlo až odpojení a opětovné zapojení adaptéru do konektoru).

Informace v reálném čase

Sekce Realtime information svou filozofií napodobuje samotný systém Android – k dispozici máte sadu domovských obrazovek, na které si „vytáhnete“ widgety – v tomto případě nejrůznější analogové číselníky, grafy, digitální ukazatele a další prvky. S jednotlivými elementy lze dále manipulovat – vybrat jim vhodné místo na obrazovce, resetovat naměřené hodnoty, posouvat do popředí, odsouvat na pozadí, nebo je odstranit. Ve výchozím stavu najdete na čtyřech obrazovkách tyto ukazatele:

  • Otáčkoměr.
  • Zrychlení.
  • Otáčky motoru.
  • Úroveň sešlápnutí plynu.
  • Aktuální rychlost.
  • Boost.
  • Teplota chladící kapaliny.
  • Zrychlení z 0-60 mph.
  • Zrychlení z 0-100 km/h.
  • Čas na 1/4 míle.
  • Čas na 1/8 míle.
  • Výkon v koních,
  • Emise.

Widgety lze vzájemně překrývat, takže není problém „napasovat“ do sebe například dva a více ručičkových ukazatelů s různými informacemi. Samozřejmě všechny předdefinované ukazatele je možné odstranit a nahradit vlastními.

Počet a variace ukazatelů poskytuje desítky, možná stovky možných kombinací, které můžete sledovat například ve formě ručičkového či digitálního ukazatele, čárového nebo sloupcového grafu nebo hrubých dat. Většinu hodnot lze přitom zobrazovat více způsoby, takže je jen na vás, zda si například rychlost budete měřit klasickým „tachometrem“, nebo zobrazovat formou číslic.

Jaké ukazatele jsou k dispozici?

  • Čas z 0 na 100 mph.
  • Čas z 0 na 30 mph.
  • Čas ze 100 na 0 km/h.
  • Čas ze 60 na 130 mph.
  • Čas ze 80 na 120 km/h.
  • Aktuální poloha škrtící klapky B.
  • Aktuální točivý moment motoru v %.
  • Průměrná rychlost jízdy (pouze pohyb).
  • Průměrná rychlost jízdy (pohyb i stání).
  • Tlak vzduchu (na zařízeních vybavených senzorem tlaku).
  • Barometrický tlak (ze senzoru v autě).
  • Chyba EGR (recirkulace výfukových plynů).
  • Řízený poměr ekvivalence (lambda).
  • Náklady na míli nebo kilometr (okamžité).
  • Náklady na míli nebo kilometr (průměr za cestu).
  • CO2 v g/km (okamžitá).
  • CO2 v g/km (průměr).
  • Dojezdová vzdálenost (předpokládaná).
  • Dlouhodobý směšovací poměr Bank 1,
  • Dlouhodobý směšovací poměr Bank 2.
  • Doba cesty (od zahájení).
  • Doba jízdy.
  • Doba jízdy (při pohybu).
  • Teplota DPF.
  • Výkon motoru v kW (na kolech).
  • Stav paliva (z ECU motoru).
  • Stav paliva (z ECU motoru).
  • Zbývající palivo (vypočteno z profilu vozidla).
  • GPS azimut, souřadnice, přesnost, počet satelitů, výška.
  • Nabíjení hybridní baterie.
  • Kilometrů na litr paliva (okamžitá).
  • Kilometrů na litr paliva (průměrná).
  • Výkon motoru v koních (na kolech).
  • Spotřeba v l/100 km (okamžitá).
  • Spotřeba v l/100 km (dlouhodobý průměr)
  • Napětí.
  • Náklady na palivo (za cestu).
  • Objemová účinnost (vypočítaná).
  • Otáčky motoru.
  • Poloha škrtící klapky.
  • Poměr vzduch/palivo (přikázaný).
  • Poměr vzduch/palivo (naměřený).
  • Pozice plynového pedálu D.
  • Pozice plynového pedálu E.
  • Pozice plynového pedálu F.
  • Průměr cesty (litrů/100 km).
  • Průměrná spotřeba.
  • Průtok paliva za minutu.
  • Přenos teploty.
  • Relativní polohy škrtící klapky.
  • Relativní pozice plynového pedálu.
  • Rozdíl rychlosti GPS/OBD.
  • Rychlost podle GPS.
  • Rychlost podle OBD.
  • Senzor zrychlení.
  • Teplota chladící kapaliny motoru.
  • Teplota katalyzátoru.
  • Teplota nasávaného vzduchu.
  • Teplota oleje.
  • Teplota výfukových plynů.
  • Tlak odpařených par.
  • Tlak paliva.
  • Tlak v sacím potrubí.
  • Točivý moment.
  • Turbo boost.
  • Ujetá vzdálenost.
  • Venkovní teplota (vzduchu).
  • Váha vzduchu.
  • Výkon motoru.
  • Zatížení motoru.
  • Zrychlení 0-100 km/h, 0-200 km/h, 0-60 mph, 40-60 mph, 60-0 mph, 60-120 mph
  • Čidlo kyslíku.

Metodou „pokus – omyl“ jsme došli k tomu, že na plochu má smysl „vytahovat“ jen ty moduly, které mají v seznamu světle nebo tmavě zelené podsvětlení. Položky s černým pozadím nám s vozidlem značky Seat nefungovaly. Zajímavý je například Eco Widget, znázorňující strom se zelenými plody, které ubývají či naopak přibývají s ohledem na to, jak ekologicky si počínáte. Kromě grafického vyjádření je zobrazováno také krátké slovní hodnocení – v našem případě jsme se nejčastěji dozvídali, že styl jízdy odpovídá „mum and dads taxi“.

Podívejte se na videoukázku z praktického provozu aplikace Torque Pro ve vozidle Seat. https://www.youtube.com/watch?v=28pLMiwJN4M

Chybové kódy

Pokud přejdete do sekce Fault Codes a stisknete obrázek lupy, načte telefon informace o chybových kódech, uložených v ECU. Načítání trvá řádově několik desítek sekund, v našem případě byl ale výsledek potěšující – jednotka neuchovávala ani jeden záznam.

Možnosti práce s chybovými kódy Možnosti práce s chybovými kódy

V nabídce pak nechybí uložení a načtení „logu“, opětovné načtení, sdílení a vyhledávání chyb v databázi.

Vaše cesty v mapách

Po otevření sekce Map View dostanete nejprve na výběr cestu, kterou chcete načíst a zobrazit v mapových podkladech. Přes tlačítko v pravém horním rohu si pak můžete zvolit, jaký parametr chcete zobrazit prostřednictvím barevné škály a v jakém typu map.

V nabídce jsou rychlost (podle GPS), přetížení ve třech směrech a výška.

Další možnosti

V sekci Test results si můžete prohlédnout výsledky testu vozidla. V sekci Graphing si můžete nadefinovat graf, zobrazující v reálném čase vámi zadané hodnoty. K dispozici je buď bodový, nebo spojnicový graf, na jednotlivých osách pak mohou být prakticky jakékoli parametry, které je Torque schopno zachytit a zpracovat (tj. cokoli, co umí zobrazit ve formě nějaké hodnoty v sekci s informacemi v reálném čase).

V případě problémů s OBDII adaptérem se vám určitě bude hodit sekce Adapter status, kde je poměrně velká šance na odhalení příčiny. Zpravidla bývá problém buď ve vypnutém Bluetooth modulu, nebo ve špatné či nefungující komunikaci s adaptérem, patrně nejvážnějším problémem pak bude připojení adaptéru k ECU (tj. adaptér sice komunikuje s telefonem či tabletem, ale „nepovídá“ si s řídící jednotkou vozu). V této sekci také snadno zjistíte výrobce adaptéru, verzi a další údaje.

Adapter status: zjištěna jedna chyba Adapter status: zjištěna jedna chyba

Adapter status: problém s připojením k adaptéru Adapter status: problém s připojením k adaptéru

Adapter status: vše kolem připojení OK Adapter status: vše kolem připojení OK

Zásuvné moduly

Schopnosti aplikace lze dále rozšiřovat pomocí „pluginů“ – v sekci Get plugins najdete všechny již nainstalované moduly. Přes tlačítko Získej více pluginů se pak dostanete na webové stránky, odkud je možné stáhnout:

  • Rozšíření pro zpracování specifických dat z automobilů vybraných značek.
  • Různé typy grafů.
  • Závodní hodiny s telemetrií.
  • Modul pro nahrávání videa s informacemi z OBD.
  • „Světelné“ indikátory otáček, jaké mají například piloti formule 1.

Profil vozidla

Pro některé účely je nutné vyplnit takzvaný „profil vozidla“. K jeho vytvoření vede jednoduchá cesta – na úvodní obrazovce stisknete tlačítko [Menu] a z nabídky vyberete Profil. V následujícím dialogu pak založíte Nový profil, do kterého vyplníte:

  • Název.
  • Zdvihový objem.
  • Hmotnost vozidla.
  • Druh paliva.
  • Objem palivové nádrže.
  • Současný stav paliva.
  • Maximální škála otáčkoměru.
  • Účinnost.
  • Náklady na galon.
  • a některé další parametry.

Z uvedeného profilu pak vycházejí některé funkce, výpočty, nebo například zobrazení číselníků.

Možnosti nastavení

Možnosti nastavení jsou skutečně velice široké, proto je zde nebudeme probírat do poslední položky, ale podíváme se rámcově a v bodech na ty nejdůležitější:

Resumé

Pokud vlastníte OBDII adaptér, pak je aplikace Torque patrně tím nejlepším možným programem, který byste měli mít nainstalovaný ve svém telefonu. Ve snadno pochopitelném rozhraní poskytuje na sedmi obrazovkách (nastavit lze až 15) prostor k umístění desítek ukazatelů nejrůznějších tvarů a forem, zobrazujících informace, které vás zajímají. Ať už máte závodnické tendence, chcete změřit reálné zrychlení auta, nebo naopak usilujete o co nejekonomičtější jízdu, či hledáte příčinu problémů s vozidlem, bude vám tato aplikace skvělým pomocníkem! Možnosti jsou samozřejmě do jisté míry omezené jednak samotným adaptérem (často jsou například zmiňovány potíže při párování), tak i samotnou elektronikou vozidla – některá auta prostě část informací neposkytují, případně je poskytují v nestandardním formátu. Asi nejzásadnější výhradou bude nekompletní lokalizace do češtiny. Dost možná by bylo lepší nechat program v angličtině, protože mix českých a anglických termínů působí značně chaoticky. Aplikaci Torque Lite (OBD2 & Car) (tj. zdarma) si stáhlo přes milion uživatelů, kteří jí hodnotí známkou 4,2. Instalační balíček je velký 1,5 MB a můžete ho použít na Androidu 2.0 a vyšším Placená verze Torque Pro (OBD 2 & Car) má přes sto tisíc stažení a známku 4,7. V tomto případě má „instalačka“ 5,5 MB a lze ji použít na telefonech a tabletech s Androidem 1.6 a novějším.

ubFlGK aZNu2ndsXY
Torque Lite (OBD2 & Car)
Verze 1.1.49
Velikost 1,5 MB
2.0+
Zdarma 88,70 Kč

Dodejme ještě názory třech spokojených uživatelů:

  • „S adaptérem za 10 USD z eBay funguje parádně, čte i maže kódy (Voyager), ukazuje aktuální data senzorů. Zapisuje a následně zobrazí vaší trasu včetně rychlostí v google maps. Jednoduchý export nalezených chyb pro jejich snadné dohledání na netu.“
  • Roman Michta: „Super, konečně si můžu zjistit chybu a popřípadě můžu smazat, než vyrazím do servisu, live data taky super, jen by to chtělo ještě kompletní CZ jazyk, pro mě zatím dostačující. Adaptér ELM327 Bluetooth 1.5 mini“
  • Jaroslav Laušman: „Na C 5 našlo závady, které byly na domácí servis a bez problémů jsem vše opravil – děkuji tvůrci, vřele doporučuji. Mám Sony Z ;-)“
Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (61)