Tesla Model X: Velký a rychlý vůz, připravený vás chránit

Tesla Model X – nahledak

Tesla Model S se již více než dva roky považuje za krále elektromobilů. Může za to nejen zpracování samotného vozu, ale také princip baterií, který Tesla využívá. Ten pak vozidlu umožňuje na jedno nabití ujet až 400 km. Díky výkonu motoru 270 kW (362 koní) může tak tento skvělý vůz dosáhnout zrychlení z nuly na sto za 5,4 sekundy, což je na elektromobil skvělá hodnota. Nyní ale přišel čas, kdy by se společnost Tesla měla posunout dál. Model S už má přeci jen něco za sebou a pokud si chce firma udržet titul nejlepšího výrobce elektromobilů na světě, měla by mít v portfoliu více než jeden model ve třech variantách. A tak Elon Musk představil nový vůz – Tesla Model X.

Tesla Model X - pohled zepředu

Je to tak trochu zvláštní vůz. Je velký a prostorný, dokáže usadit až sedm pasažérů a vypadá trochu jako SUV. SUV to ale není. Se svým výkonem 568 kW (762 koní) dosáhne zrychlení z nuly na sto za 3,2 sekundy, což je číslo, které je schopné konkurovat třídě super-sportů (pro srovnání – Lamborghini Aventador to zvládne za 2,9 sekundy a Lamborghini Murcielago za 3,8 sekundy). I při tomto výkonu si Tesla Model X stále dokáže udržet dojezd přes 400 km. Tesla zde jasně dokazuje, že elektromobily prostě umí.

Tesla Model X (1)

Tesla Model X – bezpečnost na prvním místě

Vůz je samozřejmě vybaven všemi možnými senzory a asistenty, od toho parkovacího, až po hlídače mrtvého úhlu. Na bezpečnost ale Tesla nehraje pouze pomocí asistentů. Dveře se neotevírají jako běžné dveře, ale jako křídla. Vyklápí se tedy nahoru. Co se ale stane, pokud se stanete účastníkem dopravní nehody a dveře zůstanou zablokované nebo zmuchlané a vy je nebudete schopni otevřít? Uvězněni nezůstanete. V pantech dveří jsou ukryté mininálože, které v případě dopravní nehody a poškození čidel ve dveřích panty odpálí. Dveře se tak uvolní a pokud nezůstanete zaklíněni (což byste neměli, na to je Tesla Model X konstruován), můžete jednoduše vylézt ven. Tady ale bezpečnost stále nekončí.

Svět se nám mění před očima a tak i Elon Musk chce pomoci svou kapkou. Vůz bude vybaven režimem „Biodefense“, který bude ovladatelný konkrétním tlačítkem na palubní desce. A co že ten Biodefense je? Název napovídá. Vůz bude vybaven HEPA filtry s maximální účinností, takže by vůz měl být schopný odstranit ze vzduchu veškeré toxiny například biologických zbraní a do vozu vpustit čistý vzduch, srovnatelný s nemocničním. Musk pak při představení prohlásil, že Tesla měla poměrně problém otestovat všechny možné částice, které by měl vůz detekovat a filtrovat. Z tohoto výroku pak Musk stvořil vtip na nedávný skandál automobilky VW a jejich měření emisí.

Tesla Model X (2)

Tesla Model X by již nyní mělo být možné rezervovat, a to ve dvou výkonnostních verzích, kdy rezervační poplatek činí 5 000 $. Základní verze s pohonem 4×4, výkonem 386 kW (518 koní) a zrychlením 0 – 100 ze 4,8 sekundy pak vyjde na 132000 $, tedy asi 3,2 milionu korun. Verze P90D, tedy ta silnější, by měla vyjít přibližně o 10.000$ dráž. Nabídne však jen výkon navíc. Výbava vozu bude v obou případech stejná, včetně skleněné panoramatické střechy.

O tom, že k vozu bude dostupná aplikace, která ho pak dokáže připravit na cestu ještě dřív, než dopijete ranní kávu, nemůže být pochyb. Tesla Model S svou aplikaci má, Tesla Model X se jí jistě brzy dočká také. Jen ji zatím nenajdeme v Obchodě Play, protože vůz zatím není na trhu. Například od představení Modelu S a spuštění jeho rezervací až po jeho opravdové uvedení na trh uběhly téměř tři roky. Tenkrát měla Tesla problémy s některými automatizovanými linkami. Dnes již má automobilka zkušenosti a můžeme doufat, že k uvedení dojde mnohem dříve.

Zdroje: TechCrunch, CzechCrunch.

Daniel Macho
O Autorovi - Daniel Macho

Svéhlavý geek, který od dětství digitalizuje svět kolem a přivádí do něj nejnovější technologické prvky a výstřelky. Také zarytý Androiďák, v posledních letech organizátor GUG.cz… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

aplikace slevy google play akce zdarma

Slevy na Android aplikace z Google Play

Články Petr Mišák Petr Mišák
4 min. uložit na později

Komentáře (6)