Rudý Android – nakupování z Číny má i svá úskalí (zkušenost čtenáře)

china-android

Jako jedni z mála vás pravidelně informuje i o čínských telefonech a nákupech ze zahraničí a dnes si opět povíme něco o Rudém Androidu. Do redakce nám dorazil velmi zajímavý e-mail od našeho čtenáře, který prošel nepříjemnou zkušeností s českým celním úřadem při nákupu telefonu z Číny. O své poznatky se rozhodl podělit a přidal také některá doporučení.

Poznámka redakce: Autor textu nechtěl být  jmenován. Přesto mu patří velké díky, že se o své zkušenosti rozhodl podělit s našimi čtenáři, a skrze tento text mu za celou redakci moc děkujeme.

Nakupování z Číny má i svá úskalí

Tento krátký článek vychází z mé vlastní zkušenosti a měl by sloužit jako varování před praktikami prodejců a celníků.

Z Asie (Ebay, Aliexpress, Dealextreme apod.) nakupuji drobnosti už poměrně dlouho, sem tam i nějakou dražší věc cca do 50 USD. Nedávno mě oslovila i nabídka čínských telefonů, tak jsem se rozhodl, že nějaký zakoupím. To jsem ještě nevěděl, do čeho jdu.

Jako místo nákupu volím osvědčený Aliexpress.com a nějakého prodejce s dobrým hodnocením a množstvím kladných feedbacků. Vybírám telefon v hodnotě 180 USD, dopravce DHL, objednávku platím a doufám, že zásilka projde bez proclení.

Po pár dnech mě kontaktuje DHL, že mám doložit dokumenty k proclení balíčku, který je adresovaný mé osobě. No nic, řekl jsem si, tak to tentokrát nevyšlo. Posílám DHL objednávku na telefon, bankovní výpisy apod. s částkou, kterou jsem za telefon zaplatil. Je mi vyměřeno DPH a poplatek za proclení, které obratem uhradím. Zanedlouho mám telefon v rukou. Standardní průběh nákupu, všechno proběhlo v pořádku, říkám si.

Další vývoj událostí už tak standardní nebyl. Po nějaké době nacházím ve schránce obálku s červeným pruhem z celní správy, která obsahuje předvolání. Podle celníků jsem podezřelý ze spáchání přestupku – poskytnutí nesprávných údajů v průběhu celního řízení. Valím oči.

Po prostudování tohoto dokumentu shledávám informace v něm obsažené jako nesrozumitelné a nesprávné, a proto kontaktuji místní podatelnu a dožaduji se vysvětlení některých údajů a hlavně proč jsem předvoláván. Jeden ochotný nadpraporčík mi celou záležitost vysvětluje (až na hausnumera v sekci „Komodita“, kterým on sám nerozumí) a já opět nabývám alespoň částečně klidu.

Road sign

 

Co se stalo

Čínský prodejce do balíčku přiložil „fakturu“, ovšem pouze ve výši 25 USD (o což jsem ho v žádném případě nežádal) a můj zástupce v celním řízení (DHL) tento kus papíru bez mého vědomí předložil při celním řízení jako průvodní doklad k zásilce. Samozřejmě celník není hloupý a ví, že dotykový telefon nestojí 25 USD, takže zásilku nepropustil. Až po té mě DHL vyzvalo, abych doložil skutečnou částku, kterou jsem za telefon zaplatil.

Tím, že jsem ale doložil platbu ve výši 180 USD a ne jen 25 USD, celníci zjistili rozpor a první doklad označili za „podvodný“ (nebudeme spekulovat, co by se stalo, kdybych doložil platbu pouze 25 USD, ale myslím si, že bych si zadělal na ještě větší průšvih). Nicméně podle zákona jsem jako kupující a adresát zodpovědný za doklady předložené při clení, tzn. jsem zodpovědný i za onu fakturu na 25 USD, o které jsem neměl ani tušení. Proto systémem padajícího * jsem obdržel předvolání já, nikoliv Číňan ani DHL.

Ve stanovený den jsem se dostavil na úřad celní správy, celou záležitost jsem vysvětlil a výše zmíněný nadpraporčík vše zaprotokoloval – nic zajímavého. O týden později mi přišlo vyrozumění, že podezření nebylo odůvodněné a šetření se zastavuje.  Tedy – konec dobrý, všechno dobré.

Android-China

Poučení a pár poznatků

Celá záležitost skončila dobře, protože jsem celou dobu jednal s rozumným a vstřícným člověkem a ještě jsem se poradil se známým advokátem. Pokud bych nebyl připravený a narazil na nějakého hlupáka, nemuselo všechno dopadnout zdaleka tak dobře, neboť z čistě formálního hlediska byla vina skutečně na mé straně.

Pokud byste se dostali do podobné situace, je potřeba se vyvarovat určitých věcí:

  • V první řadě je vhodné čínskému prodejci napsat, aby do balíčku (pokud má vyšší hodnotu) nepřikládal žádnou fakturu, kterou by vás mohl vystavit nějakému riziku. Vždy je lepší, když bude mít celník pouze dokumenty, které poskytnete vy než kdokoliv jiný.
  • Pokud už byste se nedej bože dostali do podobné situace jako já, dejte si pozor při podávání vysvětlení na celní správě. V žádném případě nepoužívejte argument „tohle je běžná praxe čínských prodejců“. Na to by vám úředník odpověděl, že tím pádem jste mohli předvídat, že se v zásilce objeví podvodný doklad, a měli jste učinit kroky k tomu, aby nebyl předložen při clení, a už se z toho nevykecáte.
  • Neříkejte, že už jste někdy obdrželi zásilku, ve které byla faktura na nesmyslnou částku, a žádný problém z toho nebyl – úředník bude kontrovat stejným protiargumentem jako výše.

Můžete použít argumentaci, kterou jsem použil já, viz fotodokumentace – vyjádření účastníka jednání, to se zjevně osvědčilo.

 5jednani1c 6jednani2c

Rada na závěr

Nezkoušejte na celníky žádné finty. To, že vám občas přijde něco bez proclení, je z čistě kapacitních důvodů a ne proto, že by byli celníci hloupí (tedy většinou).

Hodně štěstí při obchodování s Čínou!

8rozhodnuti2c 7rozhodnuti1c 4protokol3c 3protokol2c 2protokol1c 1predvolani1c

Čtenář světandroida.cz

Našemu čtenáři moc děkujeme za článek, ve kterém se podělil o velmi zajímavé zkušenosti s celním úřadem a nákupem z Číny.

Jaké máte zkušenosti s nakupování z Číny vy? Také vás někdy potrápili celníci?

Jan Dolejš
O Autorovi - Jan Dolejš

Uchvácen mobilními technologiemi a veškerým dějstvím v oblasti IT. Google Android se stal mojí srdcovou záležitostí a nehodlám se jej jen tak vzdát. S oblibou… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (58)