AutoGuard Blackbox promění váš telefon v palubní kameru

autoguard_ico

Již dvakrát jsme se na našem webu věnovali aplikacím, které promění váš chytrý telefon v kameru do auta. V prvním případě se jednalo o poměrně propracovaný program DailyRoads Voyager (viz recenze Android jako kamera do auta – DailyRoads Voyager), podruhé jsme vám představili jednodušší aplikaci AutoKam – route recorder (viz Android jako jednoduchá kamera do auta: AutoKam – route recorder). Skoro pokaždé se v diskuzi pod článkem ozvali čtenáři, kteří jsou spokojeni s jiným než právě popisovaným programem, takže se dnes podíváme na třetí alternativu, která se jmenuje AutoGuard Blackbox – Dash Cam.

AutoGuard Blackbox promění váš telefon v palubní kameru AutoGuard Blackbox promění váš telefon v palubní kameru

Obsah

Čtenáři doporučují!

Tento program hned pod první recenzí doporučili tři čtenáři, kteří jsou shodně přesvědčeni o tom, že se jedná o nejlepší řešení k proměně mobilního telefonu v palubní kameru. Největším zastáncem (co do počtu písmenek) byl feyl, který napsal: “… již cca rok používám Autoguard a je opravdu nejlepší – samozřejmě v placené verzi. Pravidelné aktualizace, autor při zaslání podnětu okamžitě reaguje. Má mnoho možnosti nastavení, hlavně lze umístit widget na plochu, přes ten spustím, nechám zapnutou jen GPS a pak telefon zhasnu. Cca 40 minut natáčení v 720p (3000 kBps) MPEG4 zabírá do 1 GB. Staré záznamy se mi automaticky mažou, baterka vydrží bez problémů. Ráno vyjíždím s cca 90 %, do práce přijedu se 70 % (GNote celý den na Wi-Fi), odpoledne cesta zpět a doma mi zbývá ještě kolem 20 – 30 %. Pro mne ideální věc, vše po ruce, nemusím mít na vše milión dalších věci, které musím někam nosit, a překážejí.”

Bylo jasné, že po takové referenci musíme aplikaci vyzkoušet “na vlastní oči”.

Telefon jako kamera do auta – pro a proti

Na začátek si položme tak trochu řečnickou otázku: má smysl používat mobilní telefon jako kameru snímající provoz před vozidlem, když na trhu existuje mnoho zařízení, zastávajících funkci “černých skříněk”? Protože dotaz byl řečnický, sami si na něj odpovíme: v první řadě je nesporné, že kvalita videozáznamu zejména u telefonů střední a vyšší třídy soustavně roste. S přimhouřením obou očí lze tvrdit, že dobrý mobil snese co do kvality nahrávky srovnání s levnou palubní kamerou. Chleba se začíná lámat ve zhoršených světelných podmínkách – zejména v šeru a v noci – kdy mobilní telefony začínají za videotechnikou ztrácet.

Telefon jako kameru do auta můžete používat s řadou aplikací Telefon jako kameru do auta můžete používat s řadou aplikací

Pochopitelně budeme-li brát v úvahu levné mobily (řekněme do 5 000 Kč), tam v těchto případech o kvalitním videu můžeme hovořit jen výjimečně, a to ještě výhradně za dobrých podmínek. Zde lze o telefonu v roli kamery uvažovat spíše jen jako o “nouzovce”, nicméně i tu můžete v případě vámi nezaviněné nehody velice ocenit.

Telefon má ale jednu nespornou výhodu: budete ho mít u sebe prakticky pořád, zatímco kameru, pokud ji nebudete nechávat ve voze (což je poměrně značné riziko), sem tam přeci jen zapomenete. Navíc sebou nebudete muset nosit dvě zařízení.

Rozhodně ale můžeme (i na základě vlastních zkušeností) pořizování záznamu při řízení motorového vozidla doporučit. Je řada situací, kdy v případě nehody bude stát vaše slovo proti slovu druhé strany, a pokud v takovém případě nebude policie schopna jednoznačně určit viníka na základě zajištěných důkazů, budete se v konečném důsledku muset podílet na náhradě škody na vašem vozidle. Stačí přitom, aby druhý řidič měl “nadstandardní vztahy” s místními dopravními policisty, a i náraz zezadu, který bývá skoro vždy následkem nedodržení bezpečné vzdálenosti, může být řidiči vpředu “přišitý” jako spoluvina.

Telefon jako kameru do auta můžete používat s řadou aplikací Telefon jako kameru do auta můžete používat s řadou aplikací

Velmi populární jsou palubní kameru v Rusku, kde si řidiči natáčejí veškeré své cesty z důvodu rozšířené korupce v řadách dopravních policistů a obtížné vymahatelnosti práva. Situace v Česku je sice v tomto směru o něco (málo) lepší, nicméně vždy je vhodné být připraven na nejhorší scénář, než být zaskočen.

Co slibuje?

Autor Hovan Yoo v oficiálním popisku v Obchodě Play prezentuje jako hlavní vlastnosti své aplikace toto:

  • Nahrávání na pozadí; multitasking s jinými aplikacemi (můžete například při nahrávání používat navigaci). Tato funkce je ovšem dostupná pouze v placené verzi Pro za necelých 54 Kč.
  • Umí nahrát videa na YouTube.com s titulky obsahujícími informace o poloze a čase.
  • Automatické pořizování fotografií v případě kritické situace.
  • Zobrazení videa, údajů a mapy na jedné obrazovce.
  • Automatické spuštění nahrávání videa při zapojení telefonu do dokovací stanice nebo propojení s handsfree přes Bluetooth.
  • Kromě videozáznamu jízdy ukládá údaje o rychlosti, GPS pozice a nejbližší adrese.
  • Podporuje vysoké rozlišení zaznamenaného videa (1080p, 720p).
  • Umí zobrazit projetou trasu v Mapách Google.
  • Odeslání zaznamenaných informací e-mailem.

Délka/velikost zaznamenaného videa může být omezena s ohledem na úsporu zabraného prostoru ve vašem telefonu. Pokud dojde k zaplnění vyhrazené kapacity, bude aplikace automaticky mazat nejstarší videa, která nejsou označena k zachování. Uživatel může nastavit rozlišení videa, datový tok, citlivost senzoru zrychlení a aktualizaci času z družicového navigačního systému GPS.

Potěšujícím faktem je, že AutoGuard Blackbox umí komunikovat česky i slovensky. Kromě toho lze jeho uživatelské rozhraní přepnout do angličtiny, němčiny, francouzštiny, čínštiny, japonštiny, korejštiny, tchaj-wanštiny, litevštiny, polštiny, portugalštiny či ruštiny.

Podívejte se na představení hlavních kladů tohoto programu v propagačním videu.

AutoGuard

AutoGuard

První spuštění a úvodní nastavení

Po prvním spuštění začne AutoGuard hned komunikovat česky, což rozhodně chválíme. Uživatele se ujme průvodce, který pomůže s úvodním nastavením. Poněkud matoucí jsou dvě tlačítka s popisky OK a Pokračovat, nicméně z grafických symbolů se dá celkem dobře odhadnout, že k přechodu na další krok slouží první jmenované.

Jednotlivé kroky konfigurace si nyní projdeme v bodech:

  • Výběr jednotek rychlosti – volit můžete mezi kilometry nebo mílemi za hodinu.
  • Zapnutí nebo vypnutí funkce nepřetržitého nahrávání rozhoduje o tom, zda bude videozáznam ukládán i v případě, že aplikace nezaznamenala situaci, kterou považuje za nehodu.
    Nastavení nepřetržitého nahrávání Nastavení nepřetržitého nahrávání

  • Archivace nahrávek nehod je možná poněkud morbidní formulace, nicméně ve zkratce jde o to, že například záznam, v jehož průběhu prudce zabrzdíte nebo náhle změníte směr, bude označen k archivaci. Při zaplnění vymezeného prostoru pak tato část nahrávky nebude smazána.
  • Nouzové číslo, které bude vytočeno v případě nehody, doporučujeme smazat. Idea je to pěkná a o něco podobného se snaží i projekt eCall – při nehodě auto (v tomto případě telefon) samo zavolá pomoc. Problém je ovšem v tom, že zatímco automobil může určit nehodu podle relativně spolehlivých faktorů (např. aktivované airbagy, deformace karosérie, aktivované bezpečnostní pásy…), telefon je odkázán pouze na senzor zrychlení. Zkrátíme to: na tísňové lince by vás asi nepochválili, kdyby jim váš mobil volal pokaždé, když na tankodromu zvaném “dálnice D1” vjedete do díry.
  • Nahrávání zvuku můžete nechat zapnuté, autor ale doporučuje ho nepoužívat, pokud hodláte během nahrávání telefonovat.
  • Maximální velikost souboru – určuje maximální prostor, který smějí nahrávky celkem zabírat. Výchozí hodnota je 8 GB, uživatel ji ale může upravit dle dispozic svého telefonu v rozmezí do 500 MB do 64 GB. V případě dosažení nastavené kapacity budou nejstarší záznamy (které nejsou označeny k archivaci) přepsány novějšími.
  • Poněkud nešťastný překlad Hodnocení nahrávek určuje, jak často bude nahrávka ukládána, tedy po kolika minutách bude vytvořen nový soubor. Výchozí hodnota je deset minut, nastavit lze hodnotu od 2 do 300 minut.
  • Nakonec můžete rozhodnout o tom, zda autorovi budou odesílána případná chybová hlášení.
    Nastavení maximální velikosti souboru Nastavení maximální velikosti souboru

    Nastavení maximální velikosti souboru Nastavení maximální velikosti souboru

    Odesílání chybových hlášení Odesílání chybových hlášení

Poté se ocitnete v uživatelském rozhraní aplikace, které se skládá ze šesti tlačítek. Na jejich funkci se podíváme v následujících kapitolách.

Uživatelské prostředí a funkce

Výchozí obrazovka se skládá ze šesti tlačítek, která mají české popisky. Při prvním spuštění průvodce stručně vysvětlí jejich funkce:

V horní liště najdete ještě dvě méně nápadná tlačítka – ikona s domečkem otevře domovskou webovou stránku projektu a tlačítko “i” zobrazí informace o aplikaci s možností objednání placené verze, odeslání e-mailu či hodnocení v Obchodě Play. K vidění je také seznam posledních provedených změn (“changelog”).

Líbí se nám, že se všechny funkce vejdou na jednu obrazovku, takže není nutné listovat přes několik stránek, abyste si mohli pustit záznam nebo provést nějaké nastavení.

Natáčení videa

Po klepnutí na tlačítko Start se ocitnete v prostředí pro nahrávání videa. Také v tomto případě vám “bublinový průvodce” nejprve vysvětli funkci jednotlivých ovládacích prvků.

Tlačítko pro spuštění nahrávání Tlačítko pro spuštění nahrávání

U levé hrany je obvyklý přepínač mezi režimem kamery (natáčení videa) a fotoaparátu (pořizování fotek), pak tlačítko pro zahájení a zastavení nahrávky. Užitečné může být tlačítko s vykřičníkem, kterým označíte aktuálně nahrávaný záznam jako nehodu, čímž zamezíte jeho smazání či přepsání novějším záznamem. To se může hodit například tehdy, pokud hodláte později video vystavit na web (aneb populární sestřihy “exotů za volantem”) či s ním naložit nějakým podobným způsobem.

Smajlík reaguje na styl jízdy Smajlík reaguje na styl jízdy

V pravé dolní části okna je indikátor rychlosti, kompas, a smajlík, který se vás bude snažit vést k ekonomičtější jízdě. Pokud budete příliš prudce zrychlovat, bude se na vás mračit, v opačném případě na vás čeká jeho úsměv.

Přepínač mezi natáčením a focením Přepínač mezi natáčením a focením

Skrze horní lištu lze před zahájením natáčení ovlivnit režim blesku (pouze pro platící uživatele), způsob ostření (auto/infinity/macro/fixed/continuous-picture/continuous-video) a expozici (od -4 do +3 s krokem po jedné). V průběhu pořizování záznamu zde budete moci sledovat délku aktuální nahrávky a reakci senzoru.

Prohlížení videí

Aplikace nabízí vlastní galerii a přehrávač pořízených videí z jednoho důvodu: běžné přehrávače neumí zobrazit doplňující informace a galerie od sebe neodliší videa z nehody (či takto označená) od ostatních.

Skrze nabídku v pravém horním rohu můžete filtrovat seznam jen na videa k archivaci, z nehody, nebo neoznačená.

Při tapnutí na video se ukáže plovoucí nabídka se šesti funkcemi:

Seznam nahrávek s možností filtrování Seznam nahrávek s možností filtrování

Plovoucí nabídka pro práci s videem Plovoucí nabídka pro práci s videem

Plovoucí nabídka pro práci s videem Plovoucí nabídka pro práci s videem

  • Zobrazení podrobností o videu (čas startu, čas ukončení, druh, cesta k souboru a velikost souboru).
  • Archivace videa.
  • Zobrazení respektive přehrání videa.
  • Nahrání videa na Youtube (použije váš účet Google; funkce je dostupná pouze pro platící uživatele).
  • Sdílení skrze další aplikace prostřednictvím systémového sdílení (například lze touto cestou nahrát videozáznam do Dropboxu).
  • Snímek – pořízení fotografie (význam v této sekci jsme příliš nepochopili).

Záznamy jsou, vcelku logicky, přehrávány v režimu na šířku, na začátku přehrávání se krátce zobrazí informace o souboru. Přehrávač disponuje obvyklými funkcemi, jako je pozastavení a opětovné spuštění přehrávání, zrychlený posun vpřed i vzad či přeskakování mezi soubory. V horní nástrojové liště pak najdete možnost archivace, sdílení a smazání videa.

Zobrazení se satelitní mapou Zobrazení se satelitní mapou

V případě, že je vedle zmenšeného náhledu videa také zelený špendlík, znamená to, že aplikace má k dispozici informaci o poloze. Pak se v nabídce objeví ještě položka Ukázat mapu, přes kterou lze sledovat pohyb v mapových podkladech (pochopitelně je nutné připojení k Internetu). V tomto režimu je v nabídce možnost zobrazení jen mapy, jen videa, či mapy a videa současně (mapa může být buď klasická, nebo satelitní). Kromě toho ještě můžete zapínat a vypínat zobrazení rychlosti jízdy.

Možnosti nastavení

Do nastavení aplikace doporučujeme vstupovat v režimu na šířku, jinak nebudou vidět celé popisky sekcí.

Představení možností nastavení Představení možností nastavení

Představení možností nastavení Představení možností nastavení

Představení možností nastavení Představení možností nastavení

  • Základní nastavení – v první sekci můžete například ovlivnit jas displeje v průběhu natáčení, zapnout celoobrazovkový režim, určit úložiště, do kterého budou ukládána pořízená videa, nastavit jednotky či zapnout automatické nahrávání videí na Youtube. Dále zde je možné zadat číslo pro případ nouze a rozhodnout, jestli má být vytáčeno automaticky.
  • Nastavení senzorů – druhá sekce dovoluje zapnutí a vypnutí senzorů využívaných pro detekci nárazu a jejich citlivosti. Kromě toho lze (možná poněkud nelogicky právě zde) aktivovat automatické spuštění při zapojení telefonu do dokovací stanice, nebo zobrazení nejbližší adresy (vyžaduje ke své funkci datové připojení). Nakonec také v této sekci můžete ovlivnit používání GPS.
  • Nastavení nahrávání vás patrně nebude příliš zajímat – platící uživatelé zde mohou zapnout funkci nahrávání na pozadí, dále lze nechat automaticky pořizovat fotografie v případě, kdy se aplikace domnívá, že došlo či dojde k nehodě. Zajímavější je možnost nastavení parametrů výsledného videa, což by vás mělo zajímat především tehdy, pokud aplikace nepracuje správně. Ovlivnit lze rozlišení (320 x 240/352 x 288/400 x 240/640 x 480/800 x 480/848 x 480/1280 x 720/1920 x 1080), datový tok (od 1000 kBps do 17 MBps) a kódování videa (H263/H264/MPEG4). Na testovacím Samsungu Galaxy S III s alternativní ROMkou CyanogenMod 10.2 (Android 4.3) AutoGuard Blackbox nefungoval korektně s výchozím nastavením, nicméně situaci vyřešili nastavení rozlišení na 1280 x 720 a kódování H264 (konkrétně mělo výsledné video tyto parametry: MPEG4 (H264), rozlišení 1280 x 720, 29,684 fps, zvuk AAC 48 kHz stereo 96 kbps).

Zkušenosti z praxe

Aplikaci AutoGuard Blackbox jsme používali každý den po dobu jednoho týdne. Kromě nemožnosti natáčení videa v nejvyšším rozlišení jsme nezaznamenali žádné zásadní problémy – program se choval stabilně, spolehlivě ukládal videozáznam dle nastavených parametrů. Spotřeba baterie byla přibližně stejná, jako při používání navigace Waze, tj. cca 20 až 25 % za 30 minut. Zaznamenali jsme zahřívání telefonu, kterému částečně napomáhal i zapnutý “ofuk” čelního skla. Celkově jsme ale s programem spokojeni, byť k naprosté dokonalosti by mohl umět exportovat údaje (rychlost, polohu, …), když už ne do videa (což by bylo výpočetně náročné), tak alespoň do externího souboru (např. jako titulky, jak to dělá DailyRoads Voyager).

Příliš jsme nejásali nad zobrazováním “nejbližší adresy”, které bylo poměrně nepřesné především proto, že k aktualizaci docházelo přibližně jednou za pět minut. Rozhodně tak nepočítejte s tím, že by program zobrazoval čísla domů v okamžiku, kdy kolem nich projíždíte.

Zdarma, nebo zaplatit?

Otázka, zda vystačíte s verzí zdarma, nebo bude lepší zaplatit necelých 54 korun za “odemykací klíč” k verzi Pro, závisí především na vaší náročnosti, možnostech a požadavcích. Jistě i základní “zadarmovou” variantu může většina řidičů používat ke své plné spokojenosti.

Co tedy “dostanete”, rozhodnete-li se zaplatit?

  • Aplikace nebude zobrazovat reklamu.
  • Možnost synchronizace pořízených videí na server Youtube.com.
  • Podporu multitaskingu, takže během nahrávání budete moci požívat třeba navigaci či hudební přehrávač.

Resumé

AutoGuard Blackbox – Dash Cam bychom z hlediska nabízených funkcí zařadili mezi doposud testované programy DailyRoads Voyager a AutoKam. Autoři zvolili ideální kompromis mezi aplikací pro geeky, kteří si rádi nastaví všechny parametry do nejmenších detailů, a běžnou palubní kamerou pro uživatele, jež chtějí vložit telefon do držáku v autě a začít pořizovat záznamy z cest. Je poměrně pravděpodobné, že nějaké té konfiguraci se ale nevyhnete – ať už proto, že narazíte na problém s formátem videa, nebo třeba z důvodu přílišné citlivosti senzoru, který bude detekovat jízdu po dálnici D1 jako sérii nehod. Rozhodně doporučujeme neaktivovat automatické vytáčení tísňového čísla v případech, kdy si nejste zcela jisti bezchybným fungování senzorů.

Kladně hodnotíme úvodního průvodce nastavením, který pomůže s konfigurací nejdůležitějších parametrů (byť máme malou výhradu k nejasným popiskům tlačítek OK a Pokračovat). Oceňujeme jednoduché uživatelské rozhraní, sestávající ze šesti ikon na hlavní obrazovce, které je navíc poměrně slušně přeložené do češtiny, což ještě více usnadňuje orientaci v programu.

Pochvalu si také zaslouží časté aktualizace, ve kterých autor řeší zjištěné problémy, ale také přidává nové funkce. Jen za listopad a prosinec vydal Hovan Yoo sedm minoritních updatů.

Klady

  • Možnost nastavit maximální kapacitu úložiště pro videa, takže nikdy nedojde k zaplnění celé paměti.
  • Volitelná délka jednotlivých nahrávek.
  • Jednoduché uživatelské rozhraní s pouhými šesti tlačítky.
  • Ukládání informací o rychlosti, poloze, nadmořské výšce a adrese.
  • Podpora záznamu ve vysokém rozlišení (1280 x 720 a 1920 x 1080).
  • Integrované galerie pro prohlížení videí a obrázků s přídavnými funkcemi.
  • Uživatelské rozhraní v češtině i slovenštině.

Zápory

  • Některé funkce jsou dostupné až po zakoupení ne právě levné plné verze.
  • Ve verzi zdarma jsou poměrně vtíravé reklamní proužky a není možné nahrávat na pozadí.
  • Relativně vysoká náročnost na operační paměť (kolem 50 MB).
  • Funkce Snímek slouží pouze jako zástupce pro spuštění aplikace Fotoaparát (nebo alternativy).
  • Aplikace neumí k videu exportovat další získané informace (rychlost, polohu, …).
  • Jen velmi orientační zobrazování nejbližší adresy.

Trpělivá a pečlivá práce přináší své ovoce – verzi zdarma si stáhlo zatím něco přes sto tisíc uživatelů a její známka v Obchodě Play je 4,3. Klíč k odemknutí verze Pro má přes 10 000 stažení, což je v poměru k “zadarmové” variantě velmi pěkné skóre.

Na závěr přidejme názory spokojených uživatelů – Michal Valenta ke svému hodnocení připsal: “Skvělá aplikace. Umí vše, co má, umožňuje okamžitý upload, sama vytočí libovolné číslo při nehodě, nahrává i na pozadí-v placené verzi. Dá se zvolit formát videa a spousta dalších věcí. Plně nahradí kupovanou černou skříňku.” Dalším, kdo se podělil o své zkušenosti, je Jan Procházka: “Podrobil jsem zátěžovému testu v kamiónu, aplikace byla nonstop spuštěna po dobu dvanácti hodin a během této doby nedošlo k žádným problémům. Aplikace fungovala přesně tak, jak vývojář sliboval. Vyzkoušel jsem verzi Pro i Free a doporučuji jako plnohodnotnou náhradu za drahé speciální kamery. Z mé strany naprostá spokojenost. Díky.”

Chcete-li mít přehled o všem, co se této aplikace týká, můžete sledovat oficiální stránku na Facebooku.

AutoGuard Blackbox – Dash Cam
VerzeLiší se dle zařízení
VelikostLiší se dle zařízení


Zdarma


53,39 Kč

Znáte nějakou lepší aplikaci, která promění telefon s Androidem v kameru do auta? Dejte nám o ní vědět v diskuzi pod článkem!

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

S překonanou čtyřicítkou je s náskokem nejstarším členem redakce :-). Před několika lety hypoteticky vymyslel operační systém svých snů, aby následně zjistil, že přesně na… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (41)