U kterého mobilního operátora aktuálně jste? (Víkendová hlasovačka)

kterého mobilního operátora

Začátky mobilního telefonování se u nás datují od roku 1991, kdy Eurotel zprovoznil první síť NMT. Až o pět let později do hry vstoupil druhý operátor – Radiomobil Česká republika, který na trhu fungoval pod obchodní značkou Paegas. K roku 1996 se také váže zahájení provozu GSM sítí. O další tři roky později do hry vstoupil Český mobil, na který mnozí vzpomínají pod značkou Oskar. Dnes můžete vybírat z nabídek tří nadnárodních operátorů a desítek „virtuálních“. U kterého mobilního operátora aktuálně jste? Na to se zeptáme v rámci této Víkendové hlasovačky a diskuze.

Mobilní telefonii odstartoval v Česku Eurotel Mobilní telefonii odstartoval v Česku Eurotel

Trocha historie

Po zahájení mobilní sítě v Česku byly tyto služby určeny především majetnější klientele. Ceny přístrojů se pohybovaly v řádech desítek tisíc a ani hovory nebyly zrovna levné. Pro pochopení je však nutné brát v úvahu, že průměrná mzda v roce 1991 byla 3 792 Kč, takže telefon za 35 000 znamenal investici ve výši zhruba deseti měsíčních platů. Proti tomu v loňském roce stačil k pořízení nejlepšího běžně dostupného přístroje jeden průměrný měsíční plat.

Nástup Paegasu přinesl ve své době svěží vítr, neboť jeho cenová politika mířila na střední třídu. V následujících letech pak převážně díky cenám Paegas v počtu zákazníků téměř dohnal pětiletý náskok Eurotelu. V roce 1997 pak přišly předplacené karty – v případě Eurotelu pod názvem Go, u Paegasu nabízené jako Twist. Tím se mobilní služby staly dostupné i zákazníkům, kteří nemohli či nechtěli platit pravidelný měsíční paušál.

EuroTel GO – stará reklama z roku 1999 @ Staré Reklamy

EuroTel GO - stará reklama z roku 1999 @ Staré Reklamy

Velkou revolucí se stal v roce 2000 Oskar, který svou cenovou politikou zamířil k nejméně movitým zákazníkům. Oblíbené byly jeho akční „předplacenky“, nabízející například hodinu volání za 15 korun, přičemž zákazník platil prvních pět minut, zbývajících 55 pak měl zdarma. Mimochodem informaci k této speciální edici Oskarty najdete i dnes na webu nástupnického Vodafonu.

V roce 2002 se Paegas změnil na T-Mobile, o tři roky později následuje přeměna Oskara ve Vodafone. Taktéž v roce 2005 byl Český Telecom definitivně zprivatizován do rukou společnosti Telefónic a o rok později byl Eurotel sloučen s Českým Telecomem a přejmenován Telefónica O2. Tím jsme se dostali do aktuálního stavu tří velkých operátorů: O2, T-Mobile a Vodafone. Bohužel proti začátkům mobilní historie můžeme (možná trochu subjektivně) konstatovat, že v současnosti už ani jeden ze silné trojky nezastává roli „štiky v rybníce“, který by zvolenou cenovou politikou přebíral zákazníky konkurenci. Tento prostor se snaží zaplnit virtuální operátoři, kterých se od roku 2012 vynořilo několik desítek (viz Seznam poskytovatelů mobilních služeb). Hlavním rozdílem proti „velké trojce“ je v jejich případě fakt, že nemají vlastní mobilní síť ani infrastrukturu.

U kterého mobilního operátora aktuálně jste?

Podívejme se tedy na to, jak si mobilní operátoři rozdělili naše čtenáře.
[gravityform id=“139″ title=“false“ description=“false“ ajax=“true“]
V diskuzi pod článkem se pak můžete podělit o zkušenosti s vaším operátorem, případně nám napište, jakou cestou a proč jste došli k tomu, u kterého jste nyní.

Hlasovačka z minulého týdne

Před týdnem jsme se v rámci Víkendové hlasovačky a diskuze ptali na to, zda nakupujete z Číny, a jak jste s nákupy spokojení. Ukázalo se, že čtenáři našeho webu jsou v tomto směru zkušenými zákazníky čínských obchodníků. Jen desetina z hlasujících totiž uvedla, že z Číny nenakupuje – polovina proto, že nechce, druhá proto, že z nějakého důvodu nemůže.

Hlasovačka z minulého týdne Hlasovačka z minulého týdne

23 % hlasů přišlo pro odpověď „Ano, v Číně nakupuji a zatím jsem byl vždy spokojen.“ a 55 % pro „Ano, v Číně nakupuji a spokojenost převažuje.“ Ukazuje se, že v drtivé většině případů tedy není důvod, proč se nákupů z Číny bát. Pouze 3 % respondentů uvedla, že s nákupy z této země spokojená nebyla.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (56)