Menu

Reklamní systémy stále více ohrožují soukromí uživatelů

Nová studie ukazuje: současné generace adware pro chytré telefony s Androidem stále více narušují soukromí uživatelů tím, že sbírají bez povolení osobní informace.

Většina adware je navržena tak, aby shromažďovala informace o uživateli, nicméně hranice mezi legitimním shromažďováním údajů a porušováním soukromí je stále tenčí, tvrdí zpráva vydaná společností Trend Micro. Na vině jsou především agresivní reklamní systémy, které nabízejí vývojářům mobilních aplikací zobrazování reklam v jejich aplikací, z nichž pak dostávají určité procento příjmů.

Sběr osobních údajů reklamním systémem v aplikaci je považován za legitimní, pokud jsou tyto údaje použity pouze k zobrazení co možná nejvíce relevantního reklamního sdělení. Problém nastává v okamžiku, kdy aplikace sbírá více informací, než by bylo nezbytně nutné, a takto získaná data jsou následně prodávána dalším reklamním společnostem.

Společnost Trend Micro jmenovala dva reklamní systémy, které se podle studie nejvíce dopouštějí porušování soukromí: airpush a ADWLEADBOLT. Uvedené sítě používají získané informace k zobrazování reklamy mimo alikace – v podobě oznámení v notifikační liště. Pokud na takové oznámení klepnete, otevře se internetový prohlížeč a odešle uživatele na webové stránky inzerenta.

Neetický přístup vidí Trend Micro ve skutečnosti, že většina reklamních systémů ukládá zjištěná osobní data do databází, které jsou následně poskytovány za úplatu dalším reklamním sítím. Studie výzkumníků z North Carolina State University a Technické univerzity v německém Darmstadtu zjistila, že do těchto databází jsou odesílány například protokoly volání, informace o účtu a telefonní čísla. “Získané informace mohou být použity ke zjištění skutečné identity uživatele, což dovoluje komplexní sledování uživatelských návyků,” tvrdí výzkumníci. “Tyto agresivní aplikace jsou obvykle špatně postavené. Ne špatně z hlediska funkčnosti, ale ve smyslu bezpečnosti, a mohou se stát branou pro malware.”

Kromě ohrožování soukromí adware také zatěžuje telefon či tablet tím, že využívá jeho prostředky – zařízení pak může běžet pomaleji a baterie méně vydrží. Studie Purdue University a Microsoftu zjistila, že až 75 % energie spotřebované bezplatnými aplikacemi jde na vrub implementovaným inzertním modulům třetích stran (informovali jsme ve zprávičce Reklamy v aplikacích zdarma spotřebují až 75 % energie).

Společnost Trend Micro také zjistila, že objem malware, cíleného na platformu Android, nadále stoupá – počet škodlivých aplikací vzrostl ze 30 tisíc v červnu na téměř 175 tisíc v září, což je bezmála šestinásobný nárůst.

Malware je problémem zejména v Argentině, Kuvajtu, Rusku, Indii a Brazílii – to bylo v srpnu pět zemí s nejvyšším rizikem stažení škodlivého softwaru.

Zdroj: PC Advisor.

 

Komentáře

Gomez

Gomez

9.11.2012 8:16

Na tohle, alespon u me android dojede a ta doba se blizi……

anywherehome

anywherehome

9.11.2012 9:10

ale prd dojede….kdyby nebylo reklamy, hezky byste za všechno platili 10x vyšší ceny jako u Applu ;)

raven4

raven4

9.11.2012 9:14

to GOMEZ:
muze a nemusi. Urcite je chovani nekterych ad systemu uz na hranici ci za ni. Nicmene, nic uzivatele NENUTI si instalovat aplikace ktere tyto ad uzivaji. Uplny laik to asi pozna obtizneji, pravda, ale jiz trochu otukany androidak uz takove systemy muze odhadnout z pozadovanych opravneni pred instalaci aplikace.

Je to v tomto smeru porad stejne…nez podepisi smlouvu musim si ji precist… nez naistaluji app-ku musim si precist opravneni a pote se rozhodnu zda si ji naistaluji. Pokud jsou tam pozadovany podivna opravneni a ja presto pokracuji v instal, tak proste podstupuji jiste riziko…

Jako vyvojar preferuji variantu, ze ma app je cista bez ad a vedle ni nabizim “donation” app. Ikdyz pravda neni to zadne “terno”, androidaci nechteji moc platit :(

S pozdravem, raven4
https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.raven4.MKCommander_beta
https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.raven4.MKSysMon

rapman

rapman

9.11.2012 9:45

no toto

“Studie Purdue University a Microsoftu zjistila….”

corvik

corvik

9.11.2012 9:53

Bleh, jen víc takovecjh zpráv ze zákulisí smartphonu a za chvilku budou obyčejní uživatelé rádi zase za hloupé černobílé telefony. Sám používám Nokii 6510 a nedám na ní dopustit :))

flksdk

flksdk

9.11.2012 14:36

corvik: Ono by to nebylo tak špatný. Ubylo by cílovky pro aplikace, co chtějí nesmyslná oprávnění a kde není poptávka, zanikne i nabídka. Aspoň by se pročistily obchody s aplikacemi…

On počítač v rukou ignoranta je vždycky problém.

baudolino

baudolino

9.11.2012 14:42

Měl bych dotaz k tématu, jestli někdo víte: Lookout ad detector mi ukazuje, že i některé moje koupené aplikace využívají reklamní systémy sbírající data o telefonu (např. Endomondo – AdMob, Osmos atd.) Vím, že ty systémy můžou být zahrnuty v aplikaci ale nepoužívány, dá se ale nějak ověřit, jestli konkrétní aplikace data sbírá nebo ne? Nestojím o to, aby aplikace, za kterou zaplatím, o mně ještě navíc sbírala nějaká data.

Mira

Mira

10.11.2012 10:28

corvik: Proc sem vubec chodis?

V telenu te tech reklam porad mene nez v tv a na webu. Ja reklamy moc nevnimam.

corvik

corvik

10.11.2012 11:25

mira: třeba proto že jsem měl samsunga galaxy S kterej sem pak přenechal manželce? Nebo proto že mám zájem o moderní technologie? Nebo proto že čekám na nějakej pro mne vhodný tablet kterej mě padne na první pohled do oka?

Mira

Mira

10.11.2012 17:05

Tak kdyz chces tablet tak sem chodis ale spatne to za prve, a potom psal jsi ze mas 6510 a nenechas na ni dopustit, tak jaka nova technologie?!

corvik

corvik

10.11.2012 20:30

chlapče a co ti je po mě kam chodím a co mám? vadím ti ?

Mira

Mira

11.11.2012 16:28

corvik: To chce klid panáčku :-)

RSS (komentáře k článku)