Reklamní systémy stále více ohrožují soukromí uživatelů

trend_ico

Nová studie ukazuje: současné generace adware pro chytré telefony s Androidem stále více narušují soukromí uživatelů tím, že sbírají bez povolení osobní informace.

Většina adware je navržena tak, aby shromažďovala informace o uživateli, nicméně hranice mezi legitimním shromažďováním údajů a porušováním soukromí je stále tenčí, tvrdí zpráva vydaná společností Trend Micro. Na vině jsou především agresivní reklamní systémy, které nabízejí vývojářům mobilních aplikací zobrazování reklam v jejich aplikací, z nichž pak dostávají určité procento příjmů.

Sběr osobních údajů reklamním systémem v aplikaci je považován za legitimní, pokud jsou tyto údaje použity pouze k zobrazení co možná nejvíce relevantního reklamního sdělení. Problém nastává v okamžiku, kdy aplikace sbírá více informací, než by bylo nezbytně nutné, a takto získaná data jsou následně prodávána dalším reklamním společnostem.

Společnost Trend Micro jmenovala dva reklamní systémy, které se podle studie nejvíce dopouštějí porušování soukromí: airpush a ADWLEADBOLT. Uvedené sítě používají získané informace k zobrazování reklamy mimo alikace – v podobě oznámení v notifikační liště. Pokud na takové oznámení klepnete, otevře se internetový prohlížeč a odešle uživatele na webové stránky inzerenta.

Neetický přístup vidí Trend Micro ve skutečnosti, že většina reklamních systémů ukládá zjištěná osobní data do databází, které jsou následně poskytovány za úplatu dalším reklamním sítím. Studie výzkumníků z North Carolina State University a Technické univerzity v německém Darmstadtu zjistila, že do těchto databází jsou odesílány například protokoly volání, informace o účtu a telefonní čísla. “Získané informace mohou být použity ke zjištění skutečné identity uživatele, což dovoluje komplexní sledování uživatelských návyků,” tvrdí výzkumníci. “Tyto agresivní aplikace jsou obvykle špatně postavené. Ne špatně z hlediska funkčnosti, ale ve smyslu bezpečnosti, a mohou se stát branou pro malware.”

Kromě ohrožování soukromí adware také zatěžuje telefon či tablet tím, že využívá jeho prostředky – zařízení pak může běžet pomaleji a baterie méně vydrží. Studie Purdue University a Microsoftu zjistila, že až 75 % energie spotřebované bezplatnými aplikacemi jde na vrub implementovaným inzertním modulům třetích stran (informovali jsme ve zprávičce Reklamy v aplikacích zdarma spotřebují až 75 % energie).

Společnost Trend Micro také zjistila, že objem malware, cíleného na platformu Android, nadále stoupá – počet škodlivých aplikací vzrostl ze 30 tisíc v červnu na téměř 175 tisíc v září, což je bezmála šestinásobný nárůst.

Malware je problémem zejména v Argentině, Kuvajtu, Rusku, Indii a Brazílii – to bylo v srpnu pět zemí s nejvyšším rizikem stažení škodlivého softwaru.

Zdroj: PC Advisor.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

S překonanou čtyřicítkou je s náskokem nejstarším členem redakce :-). Před několika lety hypoteticky vymyslel operační systém svých snů, aby následně zjistil, že přesně na… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (12)