Menu

Recenze HTC Vive: Virtuální realita s novým rozměrem

HTC Vive – náhledový -1
Recenze HTC Vive: Virtuální realita s novým rozměrem
Ohodnoťte článek

Do virtuálního světa už nemusíte jen nahlížet, ale stát se jeho plnohodnotnou součástí a pohybovat se v něm. Naše recenze HTC Vive vám prozradí, jak dopadl nejpokročilejší headset virtuální reality na světě.

Obsah recenze HTC Vive

První seznamování s virtuální realitou od HTC

Kdo slyší o HTC Vive poprvé, tak vězte, že toto zařízení není vzdáleno od konkurenčního a již známého headsetu Oculus Rift. Zásadní rozdíl je v tom, že HTC Vive nenabídne pouze možnost rozhlížení se ve virtuální scéně, ale i pohyb v ní. Bonusem jsou pohybové ovladače, které se přímo překreslí do scény. HTC Vive rozjíždí další úroveň hraní počítačových her, ale proniká i do dalších odvětví – vzdělávání, cestování či třeba umění. Naše recenze HTC Vive se podívá tomuto zařízení detailně na zoubek.

Velká krabice se vším potřebným

Virtuální realita HTC Vive dorazí k zákazníkovi ve velké krabici, kde je ukryto vše potřebné – headset, dvojice ovladačů, dva majáky a potřebná kabeláž s dalšími doplňky. Virtuální headset je velmi podobný konkurenčnímu Oculus Rift. Díky dvěma popruhům lze headset pevně a přitom pohodlně připevnit k hlavě. Lze měnit i vzdálenost čoček od očí tak, aby si každý uživatel mohl nastavit ostrost obrazu podle svého zraku. Teoreticky je možné používat HTC Vive i s dioptrickými brýlemi.

HTC Vive - obsah balení

Helma má na svém těle i kameru, ze které lze získávat obraz přímo do počítače. Do budoucna se počítá s jejím využitím hlavně pro rozšířenou realitu, v průběhu recenze HTC Vive jsme ale žádný titul s jejím využitím nezkoušeli. Headset nemá integrovaná sluchátka, ale v balení najdete špunty do uší. Výhoda tkví v tom, že je můžete kdykoliv vyměnit za jiná sluchátka či použít své stávající. HTC Vive s tím počítá a 3,5mm jack konektor je přímo na headsetu.

Recenze HTC Vive - konstrukce, headset

Povedené pohybové ovladače

Chloubou virtuálního headsetu HTC Vive jsou pohybové ovladače. Nemají kabely a i jejich pohyb je díky majákům snímán. A to nejen jejich umístění v místnosti, ale i rotace a přesná poloha. Jsou navíc překresleny přímo do dané scény, takže se mohou proměnit například v pistoli, luk, svítilnu či kreslící nástroje. Právě tento fakt, že v ruce opravdu cítíte předmět a navíc jej i přímo ve virtuální realitě vidíte, na nás působil opravdu dobře. Ovladače na sobě nesou hned několik tlačítek, spoušť či touchpad. Na jedno nabití vydrží přibližně 6 hodin hraní.

Recenze HTC Vive - konstrukce, pohybový ovladač 1

Své první seznámení a počátky recenze HTC Vive jsme pro vás shrnuli v prvním pohledu.

Instalace majáků a zapojení systému

Pohyb hráče je snímán majáky v rozích místnosti, princip je velmi jednoduchý a přitom přesný. Vysílače produkují infračervené záření, paprsky záření navíc rotují a osvítí scénu v horizontálním i vertikálním směru. Snímače na headsetu následně spočítají zpoždění paprsků a pomocí výpočtů na principu triangulace určí vaši polohu. Vysílače musí být naproti sobě ve výšce alespoň 2 metry, podmínkou je i jejich přímá viditelnost. Pokud by v cestě stála překážka, je nutné majáky propojit synchronizačním kabelem. O propojení vás majáky informují stavovou diodou.

Majáky lze umístit na vysoký stativ, případně rovnou přidělat na zeď. Při správném rozmístění jsou připojeny pouze do napájení a s headsetem již komunikují bezdrátově. Důležité je, jak velkou plochu majáky vytyčují – minimem je plocha okolo 2 x 2,5 metru. S menším virtuálním prostorem už nespolupracují některé herní tituly, i přesto je úplné minimum pro hraní podle HTC 2 x 1,5 m. Maximem je pak 4,5 x 4,5 metru, což byla i přibližně místnost v našem případě recenze HTC Vive.

HTC Vive - instalace majáků

Zapojení otázkou 5 minut pro každého

Headset od HTC dokazuje, že je produktem pro běžné zákazníky. Byl kladen důraz na snadnou instalaci, kterou jsme byli krok pro kroku provedeni i při psaní recenze HTC Vive. Samotné zapojení tkví pouze ve třech kabelech – USB, HDMI a napájení. HDMI lze nahradit i Display portem, pokud by to uživateli vyhovovalo (například z důvodu nutnosti připojit přes HDMI monitor). Kabeláž je rozdělena ještě jednou “krabičkou”, která zároveň slouží jako ochrana portů v počítači, pokud by někdo zakopl o kabely apod.

HTC Vive - zapojení, spojovací krabička

Následně stačí do počítače stáhnout a nainstalovat Steam a Vive software. Celým procesem instalace a nastavení vás provede průvodce v češtině. Byli jsme u toho a musíme potvrdit, že to zvládne opravdu každý. Součástí nastavování a kalibrace je i vyměření virtuální zóny – tedy prostoru, ve kterém se může hráč bez obav pohybovat. Tento prostor lze vytvořit položením ovladačů do rohů, případně obkreslením zdí jedním z ovladačů. Doporučuje se od skutečné zdi nechat nějaký prostor, aby se hráč nemohl zranit.

Celý proces nastavení a instalace znázorňuje oficiální video i s českými titulky.

Požadavky na hardware – peněženka zapláče

Nestačí, že za HTC Vive zaplatíte okolo 25 tisíc korun, ale v mnoha případech budete muset rovněž obměnit svou PC sestavu. Nároky na hardware jsou totiž (logicky) obrovské. Minimálně konfigurace podle HTC zní:

  • GPU: NVIDIA® GeForce® GTX 970, AMD Radeon™ R9 290 ekvivalent či lepší
  • CPU: Intel® Core™ i5-4590/AMD FX™ 8350ekvivalent či lepší
  • RAM: 4 GB a více
  • Video výstup: HDMI 1.4, DisplayPort 1.2 či novější
  • USB port: 1x USB 2.0
  • OS: Windows® 7 SP1, Windows® 8.1 nebo Windows® 10

Taková sestava vás pak může vyjít na 20-25 tisíc. Pro mnohé se tedy může nákup HTC Vive pěkně prodražit. Na druhou stranu – spousta náročných počítačových hráčů již takovým hardwarem může disponovat.

Headset a ovládání aplikací či her

Nasazením headsetu se dostáváme do virtuální reality – přesněji prostředí pro výběr VR her a aplikací. Titulů jsou již nyní desítky a přibývají bez nadsázky každým dnem – alespoň v době recenze HTC Vive přibývaly. Nasazením headsetu to ale nekončí, do rukou dostáváme i pohybové ovladače, u kterých je důležité i to, který je levý a pravý. Kombinací pohybů hlavy a dvou tlačítek na ovladači volíme tituly pro virtuální realitu. Některé hry využívají pouze pohyb hlavy a není ani důležité, zda se po scéně pohybujete (chodíte). Nejvíce nás však těšily právě takové hry, kdy se člověk mohl nejen rozhlížet, ale i chodit a hlavně pak používat ovladače.

Zaujal nás například The Brookhaven Experiment, ve kterém se člověk pohybuje v temné scéně, v jedné ruce baterku a v druhé zbraň. Musí pak čelit “nájezdům” zombie, které přicházejí ze všech stran. Právě kombinace pohybu a ovladačů, které se mění ve virtuálním světě na pistoli a baterii, byla úchvatná. V některých aplikacích jsme poznávali krajiny či se třeba stali výtvarníky a kreslili do prostoru. Využití je opravdu velká spousta.

Přestože je na ovladačích tlačítek hned několik, nebylo těžké se v nich zorientovat. Hry povětšinou využívají jen malou část a na začátku je ovládání jednoduše vysvětleno. Stejně tak pohyb v menu pro výběr her a aplikací byl velmi jednoduchý.

HTC Vive - headset, hraní 2

Kvalita obrazu – posun k lepšímu, ale k dokonalosti daleko

Virtuální realita pro nás rozhodně není novinkou. Sami jsme již skoro dva roky vlastníky vývojářské verze Oculus Rift, která se stala jakýmsi průkopníkem v tomto odvětví. Spolu s námi ji vyzkoušeli i stovky, možná tisíce návštěvníků Android RoadShow. Byli jsme proto moc zvědaví, kam se grafické podání a vykreslení obrazu za tu dobu posunulo. HTC Vive dostal do vínku OLED displej s rozlišením 2160 x 1200 px, což se může zdát sice hodně, ale bohužel tomu tak není.

Aby byl obraz pro lidské oko dokonale hladký, musely by displeje headsetů nabízet rozlišení úctyhodných 16K (8K pro každé oko). Na to zatím žádný z headsetů nedosáhne, a proto i u HTC Vive snadno spatříte jednotlivé pixely, což logicky podívanou ruší. Nutno ovšem uznat, že zlepšení oproti první generaci Oculus Rift je zde patrné, což je pozitivní. Rozlišení ještě poroste – s tím, jak se budou vyvíjet displeje i samotný hardware počítačů.

Grafická stránka her se liší titul od titulu. Zatímco některé hry ukazují grafiku, která sedí spíše k titulům několik let zpět, měli jsme možnost vyzkoušet i špičku. Například šplhání na nejvyšší horu světa při akci Nvidia v Brně. V tomto ohledu jsme ovšem přesvědčeni, že již nyní je na tom HTC Vive velmi dobře a jsme si jistí, že se i tak bude grafická stránka her a aplikací zlepšovat.

VR_Web_Product_HMD copy

HTC Vive

8.8
  • Displej OLED, 2160 x 1200 px
  • Platforma SteamVR
  • Snímání pohybu ano, 4,57 x 4,57 m
  • Ovladače SteamVR ovladač, jakýkoliv gamepad pro PC
  • Konektivita USB, HDMI, DisplayPort
  • Zorný úhel brýlí 110°

Občas jsme při hraní naráželi na fakt, že je obraz ke stranám mírně rozmazaný. Tento efekt byl nejvíce patrný u textu a v prostředí s výběrem her a aplikací. V samotných hrách nebylo rozostření tolik patrné, přesto si jej můžete občas povšimnout.

virtuální realita, HTC Vive, Oculus Rift - 2

Jaké jsou naše pocity z hraní na HTC Vive?

Recenze HTC Vive nám umožnila strávit ve virtuálním světě desítky minut a získat tak zkušenosti a zážitky, které nám dříve chyběly. Zážitek to pro nás logicky nebyl tak silný jako pro běžné zákazníky, protože již máme s virtuální realitou několikaleté zkušenosti, s HTC Vive je to ovšem teprve druhé seznámení.

Nízká odezva a přesné snímání pohybu

Aby byl mozek přesvědčen, že jsme opravdu ve virtuální realitě, je nutné, aby reakce na změnu pohybu hlavy byly kratší než 50 ms. Pokud jsou delší, rychle přichází pocity závratí. Při hraní HTC Vive jsme s tímto faktem problémy neměly, pohyb hlavy a překreslování obrazu působilo naopak přirozeně. Nadšeni jsme byli i ze snímání našeho pohybu po místnosti a virtuálních ovladačů. Ty dokreslovaly velmi dobrý zážitek.

Věčný problém s kabeláží

Plně bezdrátové řešení je zatím pouze snem. Porce dat, která do brýlí putuje, je obrovská. Stejně tak nutnost co nejmenší latence si zatím vybírá svou daň v podobě kabelů, kterými je headset připojen k počítači. V domácích podmínkách je kabel položen na zemi a nezřídka se stane, že o něj zavadíte nohou. Ve většině případů se samozřejmě nic nestane, pokud byste navíc zavadili silně, spojovací krabička zabrání poškození portů v počítači.

Naše recenze HTC Vive probíhala v místnosti, kde byl kabel zavěšen na stropě a kopíroval náš pohyb. I když to stále nebylo 100% spolehlivé řešení, bylo zase o nějaký krůček dále před kabelem na zemi. Přesto se dá spíše počítat s tím, že v domácím prostředí si nikdo kabel na strop zavěšovat nebude.

Přenos obrazu do PC a streamování

Veškeré dění z virtuálního světa lze sledovat na monitoru počítače. A nejen to – samotný headset snímá i obraz před vámi. S těmito obrazy můžete navíc pracovat například díky programu XSplit, spojovat do jednoho a streamovat na internet.

Spousta titulů, které denně přibývají

V průběhu recenze HTC Vive nám bylo doporučeno několik “lepších” titulů, které jsme rádi vyzkoušeli. Obsahu pro HTC Vive je již nyní dostatek, ve Steamu dokonce 11 stránek v seznamu. Jednou jsme stříleli na krvelačné zombie, podruhé štítem rozráželi energetické střely, stříleli z luku, kreslili v 3D prostoru nebo stáli na palubě vraku desítky metrů pod vodou. Bylo z čeho vybírat.

A nejen to. Každý den přibude něco nového, což zní velice pozitivně. Nelze samozřejmě říci, že každý nový titul stojí za to, přesto je ale vidět velký zájem ze stran vývojářů. Přísun her a dobrou podporu slibuje i partnerství HTC s Valve (které stojí za službou Steam) či Nvidií. Situace za rok může být ještě řádově lepší. Pokud byste chtěli s HTC Vive hrát i tituly, které přímou podporu na Steamu VR nemají, můžete použít program VorpX.

30 minut a dost

I když je odezva nízká a mozek je mnohdy přesvědčen, že je skutečně na jiném místě, stále jej zcela neošálíte. Z našich zkušeností lze ve virtuální realitě vydržet i půl hodiny, poté už jde ale na člověka únava, nevolnost či závrať. Lidské tělo zkrátka zatím není připraveno na dlouhodobější používání nynějších technologií virtuální reality. Pokud si navíc pustíte nějakou hru, kde se aktivně a rychle pohybujete, může vás dostat i únava a pot. Jednoduše řečeno – požitky z virtuální reality je nutno s rozumem dávkovat, každý člověk ji snáší jinak.

Recenze HTC Vive – závěr

A jsme u konce. Prošli jsme celým procesem seznámení, instalace, nastavení i hraní a nyní přichází doba, kdy musíme vyřknout ortel. Začněme cenou, která se pohybuje okolo 25 tisíc korun. Na rozdíl od Oculus Rift 2 si můžete HTC Vive již objednat přímo do České republiky z webu HTC, což vás vyjde na necelých 26 tisíc Kč. Brzy se navíc podívá i na pulty českých obchodů.

Graf ceny produktu HTC Vive poskytuje server Heureka.cz 

Uživatel, který nemá s virtuální realitou příliš zkušeností, bude uchvácen. Nadšeni budou i zasvěcení uživatelé, kteří ale HTC Vive ještě nikdy nezkusili. Virtuální realita tchajwanské společnosti zatím došla ze všech řešení nejdál a musíme říci, že i nám se líbí. Samotný headset a grafické podání her pro nás sice není žádnou novinkou, díky majákům, možnosti pohybu po scéně a pohybovým ovladačům se ovšem dostáváme do úplně jiné úrovně. Vše fungovalo velmi dobře a pozitivní naladění rozhodně převládá. Aplikací a her jsou již nyní desítky a rychle přibývají, což slibuje ještě lepší budoucnost. Instalace zařízení je navíc jednoduchá a zvládne ji úplně každý.

K dokonalosti stále ale ještě něco chybí. Vysoká pořizovací cena a extrémní nároky na hardware počítače byly předem dané a v nejbližší době se tento fakt u pokročilých headsetů jen těžko změní. Při používání HTC Vive vidíme nedostatek stále ještě v nedostatečné jemnosti displeje, kde jsou patrné pixely a rastr. Technologie rovněž ještě není tak dokonalá, aby v ní člověk dokázal strávit delší čas bez újmy. Zároveň můžeme nyní jen hádat, jaké následky může mít používání podobných headsetů na naše oči.

Závěrečný verdikt: HTC Vive je v našich očích králem headsetů pro virtuální realitu. Pokud patříte mezi náruživé hráče, chcete proniknout do světa virtuální reality, máte dostatek prostoru, peněz a výkonný počítač, tento systém byste si neměli nechat ujít. Od masového rozšíření mezi běžné uživatele jsme ale stále daleko vzdáleni. Cena a nároky na hardware jsou prozatím příliš vysoké.

Klady

+ Snadná a rychlá instalace
+ Možnost pohybovat se po místnosti a virtuální scéně
+ Povedené pohybové ovladače
+ Nízká latence a přesné snímání pohybu hlavy
+ Již nyní dostatek obsahu, který denně narůstá
+ Možnost streamování obrazu

Zápory

– Vysoká cena
– Velké nároky na hardware
– Kabeláž může při pohybu v místnosti překážet
– Displej stále není dostatečně jemný a je vidět rastr
– Člověk vydrží ve virtuální realitě mnohdy jen pár desítek minut, pak může přijít nevolnost, únava či závratě

Za zapůjčení děkujeme společnosti VirtualniRealita.cz, kde si na Praze 6 můžete HTC Vive vyzkoušet na vlastní kůži.

Komentáře

walliňák

walliňák

21.6.2016 8:14

Díky za recenzi. Zkoušeli jste Project Cars?

Petr Mišák

Petr Mišák

21.6.2016 8:51

Project Cars jsme nezkoušeli. Spíše jsme se zaměřovali na hry které využívají další rozměr který Vive oproti Oculusu nabízí.

uni

uni

21.6.2016 9:22

walliňák: Jak je ti zareagováno, Vive je o “4D” vjemu, na sezení u kompu je určený Oculus, tady by to bylo zbytečné zkoušet.

“Lidské tělo zkrátka zatím není připraveno na dlouhodobější používání nynějších technologií virtuální reality.” LOL.) Obávám se, že poněkud přeceňujete schopnosti evoluce:) Tak jako není připraveno dnes, nebude ani za 10 či 100 let;-) Co se musí změnit je ta technologie, s tělem se nehne:)

walliňák

walliňák

21.6.2016 9:25

Ježíš, vy jste málo hraví…Další rozměr zajistí kolega k kanclu, který vám bude třást ždličkou při průjezdu zatáčkou přes bumper a rozpračovačem stříkat vodu do obličeje při dešti…:)
Jinak Pr.Crs má podporu přímo od Valve pro Oculus i pro HTC, myslím, že za vyzkoušení to rozhodně stojí. Videa na netu vypadají báječně.

uni

uni

21.6.2016 9:34

A jaký by měl být rozdíl u Cars mezi Oculus a Vive?

Jan Dolejš

Jan Dolejš externista

21.6.2016 9:52

uni
Malá nápověda: “…používání nynějších technologií virtuální “

uni

uni

21.6.2016 9:57

Jan Dolejš: jako že Oculus je neužívá?

Jan Dolejš

Jan Dolejš externista

21.6.2016 9:59

uni
To byla reakce na Váš předchozí komentář o lidské evoluci. :) Souhlasím s ním a je to i v mé větě, na nynější technologie zatím tělo není stavěno.

uni

uni

21.6.2016 10:04

Jan Dolejš: Jo tak:) No nicméně téma a pointa toho je stále stejná “na nynější technologie zatím tělo není stavěno.”. Ono nebude ani za 100 let, přesně jak jsem psal. Jde o to, že vlastně dáváte za úkol tělu, aby se přizpůsobilo:)

Mavi

Mavi

21.6.2016 10:13

HTC Vive mám, objednal jsem si ho přímo z webu HTC. Je to naprosto skvělý. Ano, displej by mohl být jemnější a rastr vidět je, ale po pár minutách hraní ho už vůbec nevnímáte. A že jde hrát jen 10 minut? Já byl ve virtuální realitě nejdéle zatím 3 hodiny. A to ve “hře” AltSpaceVR. Povídal jsem si tam s ostatníma lidma, chodil po místnosti, dělal blbosti. Fakt skvělá zábava. Těch peněz určitě nelituju. Každý komu Vive půjčím říká že je to naprosto boží, a nemůžu je od toho odtrhnout. Těch pár desítek minut co tu píšete jsou docela mimo.

Jan Dolejš

Jan Dolejš externista

21.6.2016 11:09

Mavi
Děkujeme za komentář i poznatky. Ono to na každého bude působit jinak, vycházíme z naší zkušenosti a zkušeností z Road Show, kde jsme nabídli zkoušku virtuální reality stovkám lidem a mnoho z nich má ještě větší problémy a vydrží jednotky minut.

uni

uni

21.6.2016 11:16

Zcela jistě je to o tréninku. Já bych taky v akrobatickém letadlo poblinkal od vrtule po kormidlo, borci mají naučeno “tohle je ok tělo, nemusíš dělat obranné mechanismy”:)

Virtualnirealitacz

Virtualnirealitacz

21.6.2016 15:06

Zdravíme fanoušky techniky a redakci,
děkujeme za pěkný a objektivní článek. Rádi bychom všechny pozvali nejen k nám do VR herny, ale také na náš Facebook, kde sdílíme vše zajímavé kolem světa VR. Během příštího týdne zahájíme ostrý provoz, ale již nyní si můžete pomocí Facebooku nebo mailu zarezervovat termín na tento týden. Máme otevřeno do pozdního večera ,.) PS: k odstavci o 30 minutách dodám jen to, že jsme tu měli maratonce, co na Vive s krátkou pauzičkou na doplnění energie, vydržel 8, slovy osm, hodin!

horac13

horac13

20.7.2016 20:01

Lze měnit i vzdálenost čoček od očí tak, aby si každý uživatel mohl nastavit ostrost obrazu podle svého zraku. Teoreticky je možné používat HTC Vive i s dioptrickými brýlemi.

Prvni veta bohuzel neni spravna resp. pravdiva. Lze menit pouze rozestup cocek do stran tzn. na ruzne obliceje podle toho, jak ma kdo daleko oci od sebe. Ostrost obrazu nelze nastavit a to vidim jako velike minus. Bohuzel. Myslel jsem, ze budu hrat bez bryli (mam na dalku), coz treba u testu samsung vr nebyl problem a clovek si doostril, ale zde to nejde. Takze i kdyz na blizko vidim bez bryli super, musim si do HTC Vive vzit bryle nebo cocky, protoze nelze doostrit a koukam tam jakoby do dalky, coz vubec nechapu :)). Druhou vetu musim naopak potvrdit a vubec bych nepsal teoreticky, ale s brylemi jde bez problemu hrat. Nakonec jsem nahodil kontaktni cocky, coz bylo o neco komfortnejsi. Zajimave bylo, ze ackoliv do monitoru s kont. cockama koukat delsi dobu (uz nad 10minut) nemuzu, u HTC Vive to vubec nevadilo. 30minut jsem prekonal uplne bez problemu a celkove jsem prvni den jel minimalne dve hodiny bez sebemensiho pocitu nevolnosti atd. A to mam v aute pri cteni kinetózu jak prase :)). Jinak krome toho ostreni jsem zatim nenasel zadnou dalsi zapornou vec ci nevyhodu. Penez nelituju, pixely jsem vubec nevnimal a celkovej pocit z tohoto produktu je maximalni nadseni. Neda se to popsat. Je to mazec.

Mavi

Mavi

20.7.2016 20:06

@horac13 vzdálenost čoček od očí jde nastavit, stačí vytáhnout šedá kolečka na stranách Vive (u kloubu kde končí popruh) vytáhnout směrem od Vive ven, a pak se s nima dá točit čímž se vzdaluje nebo přibližuje čočka od oka.

http://www.roadtovr.com/wp-content/uploads/2016/02/htc-vive-lens-to-eye-adjustment-knob-2.png tady je k tomu obrázek

Ostrost obrazu se tím u někoho může zlepšit. U někoho kdo má opravdu horší zrak to ale asi nepomůže. Už ale různí nadšenci vyvíjí čočky s různýma dioptriema. Tak snad budou brzo k dostání :)

RSS (komentáře k článku)