Odkud posloucháte streamovanou hudbu? (Hlasovačka)

Odkud-posloucháte-streamova

Ač se to ještě před několika lety zdálo trochu jako sci-fi, je dnes poměrně běžné sledovat videa a poslouchat hudbu „z Internetu“. Jak jsou na tom naši čtenáři: mají sbírku „cédéček“, plné úložiště „empétrojek“, nebo preferují streamovanou hudbu? Na to se pokusíme odpovědět v rámci této Víkendové hlasovačky a diskuze.

Obsah článku

Prehistorie streamování

George O. Squier George O. Squier

Bude to znít možná až neuvěřitelně, ale historie streamování sahá až do roku 1922, kdy si penzionovaný generál George O. Squier nechal patentovat techniku přenosu hudby přes elektrické vedení. Starší ročníky si možná vzpomenou na takzvaný „rozhlas po drátě“, což byl systém pro šíření rozhlasového vysílání pomocí kabelového rozvodu bez použití radiového přenosu.

Další pokrok v tomto segmentu přinesla až osmdesátá a devadesátá léta minulého století. V té době počítače postupně získávaly výkon, díky kterému byly schopné zpracovávat, zobrazovat či přehrávat multimédia. Současně s postupně klesající cenou počítačů se tyto stroje dostávaly do domácností, kde sloužily nejen k práci, ale i zábavě.

Počítačové sítě, včetně Internetu, však byly v počátcích omezené z hlediska rychlosti a stability. Na streamovaný obsah ani zdaleka nestačily, proto většina konzumace hudby a videa spočívala v jeho stažení, uložení na lokální disk a následném přehrání. Časté bylo také šíření na v té době populárních optických médiích.

20. století: Real Player a jeho vzestup i pád

Zásadní je v tomto směru přelom 20. a 21. století, kdy rychlost připojení ke světové síti rostla, navíc došlo k rostoucímu využívání standardních síťových protokolů a formátů. První interpretem, jehož koncert byl přenášen živě po Internetu, byla 24. června 1993 kapela Severe Tire Damage. Video mělo na dnešní dobu směšně nízké rozlišení 152 x 76 obrazových bodů. Kvalita zvuku odpovídala „v nejlepším případě špatnému telefonnímu hovoru“.

Kapela Severe Tire Damage Kapela Severe Tire Damage

V segmentu streamování začal boj, a to především mezi společnostmi Microsoft a Real Networks. Druhá zmíněná zabodovala v roce 1995 zvukovým přenosem baseballového zápasu mezi Yankees a Seattle Mariners. Byl to dobrý začátek a v roce 2000 tak více než 85 % streamovaného obsahu na Internetu bylo realizováno ve formátu Real Media.

Později však začal tento formát upadat. Svůj podíl na tom mělo hned několik faktorů – v první řadě to byl neúspěch obchodního modelu společnosti. Neméně zásadní vliv na odklon od této platformy měl přehrávač Real Player, který instaloval řadu procesů na pozadí a vnucoval se jako výchozí přehrávač pro veškerý multimediální obsah. Tím ztratil mnoho do té doby spokojených uživatelů.

Přehrávač Real Player dominoval na počátku roku 2000 Přehrávač Real Player dominoval na počátku roku 2000

Počátek 21. století: první housle hraje Microsoft

Microsoft si samozřejmě nemohl nechat ujet vlak a pro přehrávání hudby a videí přinesl svůj vlastní přehrávač Windows Media Player. To se ukázalo jako prozíravý krok – od počátku roku 2000 až do roku 2007 byl Windows Media nejrozšířenějším formátem na Internetu a většině firemních intranetů. Ačkoli ani přehrávač, ani samotný formát nebyl dokonalý (například k přehrávání na Macintoshích byl potřeba plugin), přinesl redmondskému gigantovi nesporné první místo.

Microsoft si nemohl nechat ujet vlak Microsoft si nemohl nechat ujet vlak

Jenže ve stejném období začal na webu takový malý „boom“. Do té doby statické webové stránky začal oživovat Flash. Kapacita internetových linek už stačila na víc než přenos prostých textových souborů, doplněných malými obrázky a doba si žádala multimediální prezentace. Do Flashe se často převáděly celé webové prezentace, což značně komplikovalo práci vyhledávačům.

Ačkoli měl Flash vlastní video komponentu, počáteční kodeky nabízely špatnou kvalitu videa a problematickou synchronizaci obrazu a zvuku. To se změnilo, když společnost Macromedia v roce 2005 licencovala kodek On2 VP6.

Další roky 21. století: Flash dominuje všemu

Nový kodek umožnil implementovat do webových prezentací video v konkurenceschopné kvalitě. Ostatně dodnes mnoho „lechtivých stránek“ používá právě tuto technologii. Jednoduchá implementace Flashe přetáhla Microsoftu většinu poskytovatelů obsahu a v roce 2010 klesl jeho podíl na trhu do jednociferných čísel. Nepomohlo ani uvedení vlastní technologie Silverlight, ale ta nikdy nedosáhla penetrace potřebné k přesvědčení uživatelů.

V segmentu videa byl pak zásadní rok 2010, kdy Apple přišel s první generací svého tabletu iPad. Ta Flash jednoduše nepodporovala a pozornost se tak nasměrovala na technologii HTML 5, se kterou se setkáváme dodnes. O dva roky později skončil Flash také na Androidu, respektive v Obchodě Play.

Léty ostřílení uživatelé si možná vzpomenou na to, že i YouTube původně běžel na Flashi, aby roku 2016 ukončil jeho podporu a spolehl se jen na HTML 5. Podobný osud potkal o rok dříve sociální síť Facebook.

Poslech hudby na Androidu

Stejně, jako v začátcích Internetu bylo nepředstavitelné, že bychom jednou tímto způsobem konzumovali multimediální obsah, také mobilní připojení ve svých počátcích rozhodně neslibovalo možnost poslechu hudby či dokonce sledování videa. Ani dnes ještě není všude dostatečně rychlé a stabilní internetové připojení, případně uživatele brzdí „v rozletu“ omezení přenesených dat ze strany operátorů.

Odkud poslouchat streamovanou hudbu? Google Music vs. Spotify: Pro kterou hudební službu se rozhodnout? Odkud poslouchat streamovanou hudbu? Google Music vs. Spotify: Pro kterou hudební službu se rozhodnout?

Přesto existuje celá řada silných hráčů, z nichž někteří působí i na našem trhu. Například před dvěma roky jsme porovnávali Google Music a Spotify, přičemž už v té době měly obě služby co nabídnout. Od roku 2011 například funguje česká služba MusicJet, která po pěti letech absolvovala restart a dnes nabízí především lokální interprety. Zapomenout bychom neměli na Deezer, Rdio, Tidal, Apple Music, SoundCloud či Amazon Music. Částečně lze pro poslech hudby využít YouTube, ovšem u nás zatím jen s videem.

Odkud posloucháte streamovanou hudbu?

Dostáváme se k anketní otázce tohoto kola Víkendové hlasovačky a diskuze. Zní jednoduše: odkud posloucháte streamovanou hudbu? Volit tentokrát můžete více než jednu možnost.
[gravityform id=“205″ title=“true“ description=“true“]
V diskuzi pod článkem se můžete podělit o své zkušenosti se streamováním hudby. Napište nám, která služba nabízí nejvíc zajímavé muziky či nejzajímavější ceny. Zkuste ostatním čtenářům vysvětlit, v čem spočívají výhody streamované hudby proti lokálně uloženým souborům či koupeným „cédéčkům“.

Výsledky ankety k 25. 7. 2018 15:00 Výsledky ankety k 25. 7. 2018 15:00

Hlasovačka z minulého týdne

Před týdnem jsme se v rámci cyklu Víkendová hlasovačka a diskuze ptali na poměrně ožehavou otázku: obětovali byste přední fotoaparát za tenčí rámečky?

Obětovali byste přední fotoaparát výměnou za tenčí rámečky? Obětovali byste přední fotoaparát výměnou za tenčí rámečky?

Zapojilo se nadprůměrných 233 čtenářů a téměř polovina (přesně 48 %) odpověděla kladně. Proti nim stojí 28 % respondentů, kteří by se předního foťáku nevzdali – ať už proto, že ho používají k focení selfies nebo odemykání telefonu. Zbylé pětině hlasujících je tato otázka lhostejná.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (35)