NavFree: offline navigace pro Android zdarma nejen pro cesty na dovolenou

navfree_ico

Už dávno neplatí, že navigace pro Android jsou buď placené a/nebo vyžadují přístup k Internetu! Dnes vám představíme aplikaci NavFree, což je offline navigace s mapovými podklady zadarmo. Můžete ji tedy používat na telefonech bez mobilního datového připojení, stejně jako vyrazit do zahraničí bez obav z roamingových poplatků. Pojďme se podívat, jak dopadlo týdenní testování v ostrém provozu.

NavFree: offline navigace pro Android zdarma nejen pro cesty na dovolenou NavFree: offline navigace pro Android zdarma nejen pro cesty na dovolenou

Co navigace NavFree slibuje?

V oficiálním popisku v Obchodě Play se dočtete, že aplikaci používá více než patnáct milionů uživatelů po celém světě. Jedná se o offline navigaci, která je nabízena zcela zdarma bez jakýchkoli skrytých poplatků. Jako podklady jsou použity mapy OSM (Open Street Map), tvořené miliony dobrovolníků, přičemž i vy se můžete podílet na jejich opravách a doplňování. Mapové podklady nemusí být stoprocentně bezchybné, proto NavFree nabízí možnost odeslat zpětnou vazbu přímo z terénu, aby editoři mohli chybu opravit.

Více než 15 milionů uživatelů Více než 15 milionů uživatelů

Mapy jsou uloženy v zařízení (interní paměti či paměťové kartě – závisí na rozhodnutí uživatele), proto nevyžadují datové připojení. Z dalších funkcí a vlastností jmenujme:

  • Kompletní hlasová navigace v češtině.
  • Graficky pěkně provedené mapy.
  • Rychlý výpočet trasy bez nutnosti připojení k Internetu.
  • Minuli jste odbočku? Aplikace automaticky vypočítá novou trasu.
  • Režim chůze pro pěší.
  • Online a offline vyhledávání adres.
  • Jednoduché vyhledávání bodů zájmu v interní databázi nebo s použitím geolokační služby Foursquare.
  • Navigace na poštovní směrovací číslo, ulici, město, bod zájmu, …
  • Možnost rozšíření funkcí pomocí prémiového obsahu – například informace o dopravě, hlasy celebrit, dopravní kamery. V Česku a na Slovensku ovšem není prémiový obsah dostupný.
  • Integrovaný Google Street View.

Uživatelské rozhraní aplikace

Při prvním spuštění se nejprve zobrazí upozornění k používání navigace, následuje stažení mapových podkladů, které lze uložit na paměťovou kartu, nebo do interního úložiště zařízení.

Při následujících spuštěních se nejprve zobrazí úvodní obrazovka, poté se uživatel ocitne přímo v prostředí aplikace, konkrétně v zobrazení mapy místa, kde se nachází (pokud funguje zjišťování polohy). Největší plochu pochopitelně zabírá vyobrazení mapy, v rozích pak najdete informační a ovládací prvky, které si nyní stručně představíme:

  • V pravém horním rohu jsou to dvě tlačítka pro přiblížení/oddálení mapy a dále pro vstup do „rychlého menu“, skrze které lze nalézt nejbližší parkoviště, čerpací stanice, restaurace a kavárny. Kromě toho v této nabídce můžete zapnout zobrazení dopravních informací (v Česku nedostupný placený obsah), přepínat mezi režimem jízdy autem a pěší chůzí, automatickým, denním a nočním režimem a 2D respektive 3D pohledem.
  • V levém dolním rohu je informační box, zobrazující aktuální rychlost jízdy, odhadovaný čas příjezdu a zbývající kilometry. Pokud překročíte rychlost v daném místě, zobrazí se také ikona dopravní značky s informací o tom, jak rychle smíte jet (permanentní zobrazení nejvyšší rychlosti lze zapnout v nastavení).
  • V pravém dolním rohu je tlačítko pro vstup do hlavní nabídky aplikace, kterou si probereme dále.

Hlavní nabídka aplikace NavFree

Hlavní nabídka aplikace je pojata podobně, jako seznam aplikací ve většině launcherů – skládá se tedy z ikonek s popisky, které se v matici 3×3 vešly na dvě obrazovky. Celkem je k dispozici šestnáct položek.

Navigovat – slouží k zadání adresy cíle nebo názvu bodu zájmu. K vyhledávání lze použít interní mapové podklady, nebo služby Foursquare a Google – v takovém případě je ale nezbytné připojení k Internetu. Místa, která hodláte navštěvovat častěji, můžete uložit do Oblíbených položek a najdete je pak pod samostatnou ikonou. Navigovat je možné také na kontakty, u kterých máte vyplněné adresy, případně na nedávno hledané adresy. Po zadání jsou nejprve odpovídající záznamy zobrazeny v seznamu a následně v mapě, kde můžete tlačítkem Vyhledat trasu zahájit výpočet cesty. Nutno konstatovat, že nad sto kilometrů je vyhledávání již relativně dlouhé – na Samsungu Galaxy S III trval výpočet trasy z Ostravy do Prahy asi deset sekund. Chybí navigace na souřadnice či bod zvolený na mapě.

Navigace poté nabídne možnost vyhnout se placeným úsekům, nicméně tento dotaz je možné v nastavení potlačit. Pak již NavFree přejde do režimu navigace, kdy v mapě zobrazuje fialovou čáru s vyznačením trasy, v horní liště ukazuje směr a vzdálenost následující odbočky, rychlost, čas příjezdu a počet zbývajících kilometrů. V dolní liště je k vidění název ulice nebo číslo silnice, po které se právě pohybujete.

Protože většina cest končí návratem domů, je pro navigaci na tuto destinaci určeno samostatné tlačítko Domů. Pokud jste ještě adresu domova nezadali, budete tak moci učinit výběrem bodu v mapě. Toto řešení určitě není nejpraktičtější – více se nám líbí způsob, kdy domovskou adresu zadáte do vyhledávání. Hodila by se také dedikovaná ikona pro rychlou navigaci do zaměstnání, jak jsme ji viděli u některých konkurenčních produktů.

Jestliže jste připojeni k Internetu, můžete pro vyhledání cílového bodu použít Vyhledávání Google. V tomto případě je využívána databáze míst, kterou poskytuje vyhledávácí gigant, jenž je výrazně rozsáhlejší než seznam bodů zájmu v aplikaci. Po výběru destinace obvykle uvidíte náhled Street View a přesnou adresu. Na bod se následně můžete nechat navigovat, nebo ho uložit do oblíbených.

V sekci Moje trasa lze prohlížet detaily vypočítané cesty, přehrát si ukázku, jak bude trasa vypadat, případně nahlásit nebo zrušit objížďku. Doporučujeme věnovat pozornost sekci Možnosti trasy, kde kromě přepnutí do režimu pro pěší a výběru typu vozidla (vozidlo, kolo, nákladní automobil, kamion a dodávka) můžete zvolit jeden ze čtyř způsobů optimalizace trasy (nejrychlejší (s ohledem na čas)/snadná (s ohledem na odbočení vlevo)/ekonomická (s ohledem na spotřebu paliva)/nejkratší (s ohledem na vzdálenost)). Kromě toho je možné zapnout a vypnout vyhýbání se placeným silnicím, dálnicím a deaktivovat upozornění na placené silnice.

Sekce Profil nabízí vytvoření účtu Navmii, který budete potřebovat, pokud chcete stahovat aktualizace map, poskytované zdarma. Při registraci je vyžadováno jméno, e-mail a heslo.

Ačkoli v popisku aplikace v Obchodě Play je zmíněno, že nejsou vyžadovány žádné další poplatky, mohou si uživatelé zakoupit další přídavky. Například za necelých 50 Kč se zbavíte reklamních proužků, za 836 Kč pořídíte komerční mapové podklady Navteq pro jednotlivé země, mezi 90 a 100 korunami stojí anglické hlasy Homera a Marge Simpsonových, Snoop Dogga, Stephena Frye a dalších celebrit. Nabídka je poměrně široká, čítá ale i položky dostupné zdarma – například OSM mapy prakticky všech zemí.

Položka Prohlížet mapu slouží k zobrazení mapy a případně i naplánované trasy, kde se tahem prstu můžete posouvat v obraze. Překvapilo nás, že pro přiblížení je nutné použít výhradně tlačítka – gesto „štípnutí“ zde poněkud nepochopitelně nefunguje.

Ikona iThink slouží k hodnocení aplikace – v případě spokojenosti budete přesměrování do Obchodu Play, naopak pokud narazíte na nějaké problémy, můžete odeslat zpětnou vazbu autorům.

Tlačítko Vymazat trasu najdete také v sekci/složce Moje trasa a jak asi tušíte, slouží ke smazání zadané a vypočítané trasy. Podobně ikony Oblíbené položky, Nedávná destinace a Kontakt slouží jako zkratky do příslušné záložky sekce Navigovat.

Tlačítkem Zapnout/vypnout zvuk zapnete a vypnete hlasové pokyny, přes ikonu Donate můžete jako výraz vděku a spokojenosti autorům poslat finanční příspěvek přes PayPal.

V sekci Předvolby najdete možnosti nastavení, na které se podíváme v následující kapitole.

Jak již bylo řečeno, jako výchozí mapové podklady jsou použity Open Street Map, vytvářené komunitou. Pokud během svých cest narazíte na chybu, můžete přispět k vylepšení map posláním hlášení. Celý proces probíhá v angličtině, nicméně s ohledem na dostatečně vypovídající ikony jistě nebude činit problémy ani těm, jejichž znalosti jazyka lze označit jako základní. Ohlásit můžete chybějící cestu, špatný název ulice, chybějící adresu, nesprávný směr, zakázanou ulici, problém s kruhovým objezdem, zákaz odbočení, nebo nesprávnou trasu. V dalším kroku pak jednoduše v mapě označíte místo, kterého se problém týká, a odešlete.

Možnosti nastavení

Možnosti nastavení, které najdete pod ikonou Předvolby v hlavní nabídce, jsou taktéž kompletně lokalizovány do češtiny, což zjednodušuje orientaci. Co můžete nastavit?

Dále v nastavení najdete ID zařízení, možnost vymazání nedávných destinací, informace o zřeknutí se práv, verzi a číslu sestavení.

Jak NavFree naviguje v praxi?

NavFree mluví „hezky česky“ – k dispozici je jediný hlas „Zuzana“, se kterým se budou muset spokojit i slovenští uživatelé. Navigace patří k těm méně „ukecaným“ – hlásí jen odbočky a řazení do pruhů bez jakýchkoli doplňujících informací. Zásadní výtku ovšem máme vůči hlasitosti – NavFree i při nastavení maximální hlasitosti „mluví“ poměrně tiše a je nutné věnovat velkou pozornost tomu, co říká. S jinými navigacemi přitom na tom samém telefonu podobné problémy nemáme.

Ocenili bychom například hlášení názvů ulic či čísel silnic a směrů, kam budeme odbočovat, jak to umí Mapy Google s hlasovou syntézou SVOX („odbočte vpravo na Varenská“, „sjeďte směr Ostrava“, apod.). Líbilo by se nám také, kdyby navigace po dokončení manévru hlásila vzdálenost k následujícímu očekávanému pokynu („Pokračujte po silnici pět kilometrů“) a své příznivce by určitě našel také asistent jízdy v pruzích.

Manévry jsou hlášeny s ohledem na rychlost 300 nebo 400 metrů předem – v tomto směru nám více vyhovuje navigace Waze, která hlásí sjezd z dálnice 2 kilometry před a ve městech a na okreskách oznamuje odbočky s 800metrovým a 200metrovým předstihem.

Při zadávání aplikace používá výchozí systémovou klávesnici, což vnímáme pozitivně – alespoň se autoři nesnažili vymyslet kolo a nechávají uživateli jemu dobře známé prostředí a způsob práce.

Z hlediska trasování nás NavFree příjemně překvapila – navržené cesty poměrně hodně odpovídají tomu, jak by je naplánovala většina řidičů. Pouze v jednom z asi třiceti případů jsme nebyli úspěšně dovedeni do cíle z důvodu špatné sjízdnosti závěrečné části navržení trasy a museli jsme si pomoci navigací z Map Google.

Poněkud na vážkách jsme ze zobrazování nejvyšších povolených rychlostí – ve většině případů je sice NavFree ukazuje správně, narazili jsme ale na řadu míst s chybným údajem.

Škoda chybějící databáze stacionárních radarů, kterou má většina navigací v „základní palubní výbavě“. Chyběly nám také některé funkce, na které jsme zvyklí z jiných aplikací – například varování před ostrou zatáčkou, jak ho umí Sygic, nebo komunitní upozornění na policejní hlídky dopravní komplikace, jak je zvládá Waze (v případě offline navigace lze ale absenci těchto funkcí akceptovat).

Resumé

NavFree rozhodně patří k nejlepším offline navigacím, které můžete používat zcela zdarma. Grafické provedení je výrazně hezčí a plynulejší než u konkurenčního MapFactor Navigatoru (viz recenze MapFactor Navigator: offline navigace pro Android zdarma), který působí o poznání amatérštějším dojmem. Pochvalu jistě zaslouží české hlasové pokyny, kompletní lokalizace do češtiny a dobré trasování se čtyřmi možnostmi optimalizace. Za největší problém považujeme příliš tiché hlasové pokyny.

Klady

  • Kompletně zdarma.
  • Offline mapové podklady.
  • Možnost použít pro vyhledávání cíle i online databáze Google a Foursquare (nutné internetové připojení).
  • Logické trasování.
  • Uživatelské prostředí a hlasové pokyny v češtině.
  • Možnost optimalizace trasy podle času, odbočení, spotřeby nebo vzdálenosti.
  • Pěkné grafické provedení.
  • Možnost nahlášení chyby v mapových podkladech.

Zápory

  • Příliš tiché hlasové pokyny.
  • Ocenili bychom více hlasových informací (navigace by mohla být „ukecanější“).
  • Nejvyšší povolené rychlosti jsou relativně často chybné.
  • Chybí upozornění na stacionární radary a dopravní kamery.
  • Chybí asistent jízdy v pruzích.
  • Nemožnost navigace na souřadnice nebo bod zvolený v mapě
  • Mapové podklady nemusí být vždy 100% – záleží na tom, jak je komunita zpracovala.
Navmii GPS World (Navfree)
Navmii GPS World (Navfree)
Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (43)