Menu

Proč 3,5 mm jack mizí z telefonů? Nestačí na USB-C

jack 3,5
Proč 3,5 mm jack mizí z telefonů? Nestačí na USB-C
3.5 (70.59%) 17 hlasů

Objevilo se již hodně zpráv a článku pojednávajících o tom, že odstranění konektoru jack 3,5 mm z telefonů bylo pro uživatele příliš drastické. Odstranění tohoto klasického analogového výstupu také vyvolalo velké množství emocí. Mnozí potenciální zákazníci si i vysloveně odmítli koupit jakýkoliv telefon pouze s konektorem USB-C.

3,5 mm jack se stal standardem, se kterým se těžko loučí

Mobilní telefony nebyly vždy vybaveny jack 3,5 mm audio výstupem. Zhruba před deseti lety jim disponovalo relativně malé množství telefonů. V podstatě jediným možným způsobem, jak na nich poslouchat hudbu, bylo příslušenství s konkrétním konektorem vybrané značky.

Staré konektory mobilních telefonů sloužily pochopitelně jak pro nabíjení, tak i pro připojení sluchátek. Nikdo si v té době příliš nestěžoval a ti největší kutilové byli schopni si podle návodu vyrobit redukci například z Pop-Port konektoru Nokie na 3,5 jacka. S příchodem mini a micro USB se telefony s analogovým výstupem staly takřka standardem.

Zákazníci si na 3,5 mm jacka příliš zvykli a proto například příchod telefonu Oppo R5, který jako jeden z prvních v roce 2014 postrádal analogový výstup, možní zákazníci nesli příliš těžce. Následovaly smartphony jako Moto Z, LeEco, Xiaomi Mi6 nebo iPhone 7. U posledního z nich absenci jack 3,5 mm audio výstupu kritizoval i Steve Wozniak.

Apple-iPhone-7-Plus-konstrukce-reproduktor

Proč už jack 3,5 mm není IN?

Důvodů pro odstranění tohoto klasického analogového výstupu najdeme hned několik. Mezi ty nejklasičtější oficiální patří především fakt, že výrobci se snaží telefony stále ztenčovat. Na jack 3,5 už ve smartphonech není prostě místo. Jsou však telefony, kde tento konektor v designu příliš nevyčnívá, ale i ty, kde to bije do očí. Mezi ty druhé patří například Motorola Nexus 6, která má vrchní část značně vystouplou. Je tu i další nezpochybnitelný fakt. USB-C nabízí oproti 3,5 mm jacku o jeden otvor méně kvůli voděodolnosti.

Dalším z argumentů výrobců byl i ten, že bezdrátové příslušenství je praktičtější a sluchátka s konektorem USB-C nabízejí lepší kvalitu poslechu. Uživatelé však ihned nabídli i nevýhody. Mezi ně můžeme zařadit, že smartphony nelze nabíjet a poslouchat na nich hudbu zároveň. Redukci po kapsách také skoro nikdo nechce nosit a argument, že sluchátka budou mnohem dražší, se stal také pravdou. Objevily se dokonce i konspirační teorie, že USB-C výrobci zavádějí schválně, aby si zákazníci koupili originální příslušenství přímo od nich.

V čem spočívá výhoda USB-C sluchátek?

Mnozí uživatelé také tvrdí, že jack 3,5 mm je dnes přežitkem a nelze se bránit pokroku. K nabíjení smartphonu používají bezdrátovou nabíječku a k poslechu hudby využívají bluetooth sluchátka. V čem tedy spočívá výhoda?

Existují v podstatě dvě verze USB-C sluchátek. Ty první jsou ryze digitální, což znamená, že po připojení k telefonu se konektorem přenáší pouze digitální informace. Tedy jedničky a nuly. Na stejném principu fungují i bluetooth sluchátka, jen se digitální informace mezi zařízením přenáší bezdrátově. Na trhu už i nalezneme bluetooth sluchátka s certifikací aptX. Pokud jsou aptX kodekem vybaveny jak telefon, tak i sluchátka, můžete hudbu přenášet v tzv. bezztrátové kvalitě.

Sluchátka s vlastním D/A mají největší výhodu především v tom, že co se týče poslechu, jsou mnohem kvalitnější. Ve většině případů mají speciální sluchátka s vlastním D/A převodníkem mnohem větší poslechovou kvalitu především díky tomu, že integrovaný D/A převodník je kvalitnější než ten, kterým disponují smartphony.

Druhá verze sluchátek s USB-C je ryze analogová. Tyto sluchátka budou zpravidla dodávány jako příslušenství ke konkrétním značkám smartphonů. Typ USB-C je de facto vybaven 24 piny z čeho 2 piny (D+, D-) na každé straně oboustranně použitelného konektoru jsou určeny pro přenos analogového spojitého signálu levý/pravý kanál.

jack 3,5 Type-C

U druhé verze můžete využít i pasivní redukci z USB-C na klasický jack 3,5 mm. Nevýhodou tohoto propojení však je fakt, že dochází k většímu rušení analogového signálu, a proto i poslech je méně kvalitnější, než když telefon disponuje vlastním jack 3,5 analogovým výstupem. Vždy tedy existuje řešení. Absenci konektoru jack 3,5 mm můžete nahradit redukcí na USB-C nebo si zakoupit bluetooth sluchátka.

jack Xiaomi-Mi6-redukce-na-sluchátka

Jak dosáhnout nejkvalitnějšího poslechu na smartphonu s USB-C?

Jestliže již vlastníte drahá analogová sluchátka s jackem 3,5 mm a zároveň z vašeho telefonu chcete vytáhnout co nejvíce, nejlepším řešením je koupit si sluchátkový zesilovač s D/A převodníkem. Už od tisíce korun je možné zakoupit malý sluchátkový zesilovač s D/A převodníkem lepší kvality, než bývá ve smartphonech. Ten jednoduše připojíte do telefonu a nabídne vám analogový výstup, ke kterému sluchátka připojíte.

Koupili byste si mobil bez 3,5 mm jack konektoru?

Komentáře

Adam “FuskoBaláž

Adam “FuskoBaláž

5.8.2017 13:44

Ako máte v článku spomenuté… „Mobilní telefony nebyly vždy vybaveny jack 3,5 mm audio výstupem. Zhruba před deseti lety jim disponovalo relativně malé množství telefonů.“ Čiže, bolo to dosť ojedinelé vidieť 3.5ku v telefóne. Aj pre mňa to bol veľký problém lebo redukcie, blbosti a tak. Teraz, keď je to štandard, keď je to všade, keď každá audioveža alebo prehrávač má výstup pre 3.5mm sa chceme toho zbaviť? Chceme sa vrátiť do roku 2007? Chýba mi z tej doby veľa vecí, ale určite to nie je chýbajúci Audio vstup do mobilu!

Hovorím NIE odstráneniu 3.5mm jack z mobilných telefónov !

matesfm

matesfm

5.8.2017 16:32

kdyby raději do mobilů začali montovat digitální příjem radia .. vždyť to snad nemá ani jedna značka a analog se pomalu všude vypíná

Pavel Sulc

Pavel Sulc

5.8.2017 17:32

Tak doufám redakce že další test míry zovcovatělosti přijde nejdříve tak za rok nebo chcete sondovat situaci každý druhý měsíc?
Rozumná většina se myslím projevila dostatečně.Pokud nepřistoupíme na vykonstruované údajné výhody výrobců nezbude žádný důvod odstranit 3.5jack.A zjednodušení konstrukce founu neberu jako výhodu pro uživatele ale jen a pouze pro výrobce a to je snad jediný důvod který mne napadá proč s tím kdo kdy vůbec přišel.

Pavel Sulc

Pavel Sulc

5.8.2017 17:42

Jinak k tomu tendenčnímu titulku nee opravdu nemizí z telefonů a úplně v pohodě stačí na to k čemu je určen.To jen výrobci ještě pořád zkouší jestli by to přeci jen nešlo ale myslím,ne jsem přesvědčen že to dopadne tak že 3.5jack tohle alespoň ve středním proudu kde se dá hovořit o reálné konkurenci ještě dost dlouho přežije.Za mne je u dvou srovnatelných mobilů s bez jacku volba naprosto jasná.

Pavel Sulc

Pavel Sulc

5.8.2017 18:02

Příznivcům BT technologie neoponuju však proto ji founy maj aby ste měly možnost !!!!Volby!!!!Ruku na srdce komu z vás ta dírka kdy nějak významně překážela?Za mne nekoupím telefon bez Jacka.Howg

kanec22

kanec22

6.8.2017 10:07

to Viktor Špička
naprosto přesně, řekněte ovcím, že budou muziku v mobilu poslouchat jedině přes LTE, že je to moderní, že v každém sluchátku bude LTE přijímač i DA převodník že to vytlačuje dráty i bluetooth a ovce si to koupí aby mohli platit i za každé sluchátko zvlášť za data a jack 3,5 si vymažou na rozkaz z hlavy.

beda2319

beda2319

6.8.2017 17:06

Před deseti,dvanácti lety měly telefony kapacitu paměti o které v souvislosti s posloucháním muziky nemělo smysl mluvit. Vzpomínám si,jak jsem rekomprimoval MP3 do WMA,aby se mi na 256 MB CF kartu,mimochodem v ceně špičkového PDA,takže jsem ji raději vyžebral od zaměstnavatele,vešlo dost muziky na cestu do práce a z práce, a já mohl odložit walkmanna…eee vlastně nebyl Sony,ale Panasonic,takže se směl jmenovat pouze osobní kazetový přehrávač :)

Taky by mě zajímalo, co to všichni melou o kvalitě poslechu? MP3, obvykle v MHD a navíc v nějakých peckách do ucha?
Kecy,prdy,beďary.
Jsou to jenom obchodní zájmy ohryzkových pošuků, ke kterým se pár dalších přidalo.
Vzhledem k tomu,že výrobci mobilů si na rozdíl od našich milých a drahých operátorů opravdu konkurují, se nějakých drastických změn v nejbližší době neobávám. Zejména pokud budou odborné časopisy a weby reportovat většinovou vůli uživatelů a ne zaplacené stanovisko – jack je zastaralý,pryč s ním ;)

Z výše uvedeného myslím vyplývá,že telefon bez jacka bych si nekoupil :)

Ron Jeremy

Ron Jeremy

6.8.2017 21:23

Za mě rozhodně NE telefonům bez 3.5″ jacku. Výrobci se snaží uměle vytvořit nový segment trhu s produktem, který nepřináší žádné reálné výhody:
1) menší výběr sluchátek nebo nutnost nosit redukci
2) ve stejné kvalitativní třídě jsou USB-C sluchátka dražší
3) nemožnost nabíjet telefon při poslechu bez speciální redukce (víc redukcí, hurá!)
4) nemožnost připojit jiná zařízení – reproduktory/receivery bez speciální redukce (ještě více redukcí, hurá!)
5) USB-C sluchátka nepřipojíte do jiných zařízení, jako třeba domácím audio přehrávačům/receiverům, nebo k zábavním systémům v letadle (takže použijete buď hrozná, co vám dají/půjčí aerolinky, nebo se dívejte na němý film)
6) USB-C je mnohem choulostivější na vylomení, než 3.5″ jack (výrobci si mnou ruce), a nemůže se protáčet dokola (viz příspěvek x125, Karboxilas – plný souhlas)
7) a hlavně to, o co výrobcům jde: nutnost koupit si další sluchátka a redukce
Osobně mám doma čtvery BT sluchátka, z toho 2 s Apt-X, a nedosahují kvalit drátových připojených byť na vnitřní D/A telefonu (u lepších značek telefonů bývají tyto převodníky překvapivě relativně kvalitní). V letadle pak jsou vám pak BT sluchátka k ničemu. (BTW, pan redaktor v technických záležitostech nemá úplně jasno, Apt-X není bezztrátové, sluchátka mně známá neimplemetují Apt-X Lossless, protože se to přes BT nedá jednoduše protlačit. Zato ale má jasno v tom, co je IN)
Vodotěsný 3.5″ jack zjevně také není problém, má ho mnoho telefonů, a to i bez krytky.
A pokud chci jako „fajnšmekr“ externí převodník, to není problém ani s MicroUSB – už můj minulý telefon to podporoval, a v menu pro zvuk je na to speciální položka. Současný to umí také.
Říkat o něčem, co z dnešního pohledu nemá žádnou objektivní nevýhodu, že není IN, a snažit se to nahradit složitějším, dražším, chatrnějším a výběrově omezenějším řešením může jenom člověk, který má o technologiích jen povrchní přehled, ale zato nesoudně adoruje všechno, co „trendy“.

Ron Jeremy

Ron Jeremy

6.8.2017 21:30

BTW, digitální výstup se dá realizovat i přes 3.5″ jack – existuje na to standard S/PDIF, s tím nikdo nemusel čekat na žádné USB-C. Umí to i integrované zvukové karty v PC/NB, a to na stejném konektoru, přes který umí tlačit i analog. Není jakýkoliv důvod, aby tohle nešlo na mobilu, a popravdě by se mi to docela líbilo pro připojení mobilu na domácí audio.

uni

uni

7.8.2017 10:36

Ron Jeremy: Jenže S/PDIF nemá obousměrnou komunikaci, takže ano, museli jsme počkat na USB-C:)

Výhody odstranění jacka, resp. analogového výstupu tu jsou, nelži. Samozřejmě, USB-C se nerovná nutně jen digitální výstup audia. A jestli výrobce nasazuje vyšší cenu u sluchátek s jack a USB-C (analog), tak je to prostě jen vychcánek, ne stigma technologie:)

uni

uni

7.8.2017 10:48

Ano. Tak jako jsem doma zjistil, že „back to cable“ není možný:), bude můj příští mobilní krok „wireless“.

Flamb38

Flamb38

7.8.2017 12:31

Kvalitnější poslech… ano, to zrovna. To je stejná kravina jako když DJ řekne, že MP3ka hraje z CDčka líp než z Flashky a myslí to vážně. Už jsem si myslel, že ten článek psal Kilián.

Kvalita D/A převodníků je tu taky k ničemu. D/A převodníky jsou ta nedražší položka na profi zvukových kartách a tady se budou rozebírat kvality D/Aček z sluchátkách nebo mobilech… bitchplease.jpg

Ron Jeremy

Ron Jeremy

7.8.2017 20:26

@uni: Ano, S/PDIF není obousměrný, ale můžou být 2 kanály tam a zpět. ;-) A audio může fungovat i přes microUSB, některé telefony to podporují – zde nebylo třeba čekat na USB-C, ale téměř nikdo to nejspíš nepotřeboval. USB-C byla dobrá záminka ke snaze to protlačit a vyždímat z lidí další peníze za věc, která nic zásadně pozitivního nepřináší.

uni

uni

8.8.2017 9:07

Ron Jeremy: No nevím kolik to má pinů, u USB-C to vyžaduje +2 a to bych skoro řekl, že je USB-C v pinech nad USB-B Micro.
USB-C zcela zásadně přináší podporu USB 3.x (příp. TB), což ten „bazmek“ USB-B Micro 3.0 co si budeme nalhávat nebylo zrovna šťastné řešení. Dále zásadně přináší možnost připojení prakticky čehokoli (jasně, jde o řadič za tím), což dle mě opět souvisí s počtem pinů.
Ono to zase tak jednoduché nebude;)

Ron Jeremy

Ron Jeremy

11.8.2017 23:11

@uni: Obávám se, že jsme si vzájemně úplně neporozuměli. Já myslel hypotetické S/PDIF přes 3,5mm jack. Na jeden směr potřebuje 2 vodiče, data a zem. Tam a zpět: 3 vodiče. Tam a zpět + napájení = 4 vodiče. 4-pólový 3.5mm jack je běžná věc. Přes 2-póĺový jack by to pak mohlo jít připojit k běžnému receiveru/převodníku.
Jinak audio přes microUSB funguje jako D/A převodník přes USB OTG. Dělá to např. Dragonfly, nejsou na to vymezené žádné speciální piny, není to pro tuto aplikaci třeba.
Samozřejmě vítám výhody USB-C, oboustrannost, rovnou podporu USB 3.x a další. Souhlasím že microUSB s USB 3.x je zrůdnost, stejně jako USB-B 3.x, kdo tohle vymyslel, zasloužil by pár facek. (BTW, microUSB 2.0 je u mě naprosto zbytečný mezikrok, který proti miniUSB nepřinesl žádný velký přínos, jen s předchozím standardem nekompatibilní, křehčí a hůře směrově odhadnutelný konektor. Rychlost stejná, pinů stejně, o tolik menší a hlavně oboustanný nebyl.)
Nicméně bohužel jsem zatím neměl v ruce telefon, který by dokázal přes MTP reálně využít byť rychlost USB 2.0, natož pak 3.0. Třeba ale časem nějaký bude.
A dále, nasazení USB-C neznamená, že z přístroje musí povinně zmizet 3.5mm jack – obojí může snadno koexistovat. Proč nemít možnost volby? (Argument o místu v telefonu / tloušťce je pro mě nesmysl, zvláště při dnešních pádlech.)

Ron Jeremy

Ron Jeremy

12.8.2017 1:06

* Oprava: Dělá to např. Audioquest pod názvem Dragonfly, …

uni

uni

16.8.2017 9:03

Ty piny navíc v USB-C např pro analogový signál, tak by tomu muselo být i u USB-B Micro.
Koexistovat samozřejmě můžou, jehož tam ale ty ale.

Myskin

Myskin

21.8.2017 11:42

Tohle je vtipné výrobci vytvoří telefon bez 3,5mm jack konektoru, ale vzápětí nechají vyrábět redukce :D

RSS (komentáře k článku)