Menu

Google upravuje podmínky. Za co vyřadí aplikace z Obchodu Play?

za-co-vyradi-aplikace-z-obchodu-play_ico
Google upravuje podmínky. Za co vyřadí aplikace z Obchodu Play?
Ohodnoťte článek

Google aktualizoval zásady pro vývojáře ve svém oficiálním repozitáři. Součástí jsou také ukázky textů, obrázků a videí, za které bude aplikace nemilosrdně vyřazovat. Vyhledávací gigant chce touto cestou vybudovat „nejdůvěryhodnější repozitář aplikací a her na světě.“ Pojďte se tedy podívat na to, za jaké prohřešky Google vyřadí aplikace z Obchodu Play!

Mimo jiné jsou v popisech, obrázcích a videích zakázány: sexuálně explicitní materiál, nadměrné fyzické násilí či užívání drog. Google tím dává najevo, že popisek aplikace je důležitou součástí, na základě které se uživatelé rozhodují. Touto cestou zjevně hodlá zamezit některým praktikám, jejichž cílem je přivést na stránku co možná nejvíce zájemců.

Za co Google vyřadí aplikace z Obchodu Play?

Zde je několik příkladů, co se nově nesmí objevit v popisku, na obrázku či ve videu v rámci popisku aplikace:

  • Snímky nebo videa se sexuálně obscénním obsahem. Autoři by se měli vyhnout snímkům obsahujícím prsa, hýždě, pohlavní orgány, nebo jiné fetišizované části těla či podobnému obsahu, ať již v ilustrovaném nebo skutečném provedení.
  • Jazyk nevhodný pro obecné publikum. V popisku je zakázáni používat neslušný a vulgární jazyk. I kdyby se jednalo o typický rys aplikace, musí být její prezentace v Obchodě Play přiměřená.
  • Grafické násilí zobrazené v ikoně aplikace, propagačních obrázcích nebo videích.
  • Vyobrazení užívání drog. Také vzdělávací, dokumentární, vědecký nebo umělecký obsah musí být vhodný pro všechny návštěvníky.
Vyobrazení prsou bude zakázáno

Vyobrazení prsou bude zakázáno

Zakázané praktiky v praktickém příkladu

Kromě popisku aplikace se zmíněné artefakty nesmí objevit ani v takzvaných metadatech. Přímo v české mutaci je uvedeno: „Nepovolujeme aplikace se zavádějícími, irelevantními, nadbytečnými nebo nevhodnými metadaty. To zahrnuje popis, název, ikonu nebo snímky obrazovky z aplikace a propagační obrázky. V popisu aplikace je také zakázáno uvádět prohlášení uživatelů.“ Za porušení těchto pravidel Google vyřadí aplikace z Obchodu Play.

Na následujícím obrázku si ukážeme, co je dále zapovězeno.

Za tyto prohřešky Google vyřadí aplikace z Obchodu Play

Za tyto prohřešky Google vyřadí aplikace z Obchodu Play

  1. Hodnocení uživateli.
  2. Zbytečné podrobnosti.
  3. Zavádějící odkazy na jiné aplikace nebo produkty.
  4. Nadměrné opakování nebo použití irelevantních klíčových slov.

První bod je možná předzvěstí velkého zásahu proti falešným uživatelským recenzím, které zaplavovaly Obchod Play. Přeci jen pro vývojáře je příliš snadné napsat si falešné hodnocení a poté ho citovat v popisku aplikace. Falešné recenze jsou v některých částech světa zcela běžné, a vzhledem k tomu, jak nepřesné je vyhledávání v Obchodě Play, dosahují aplikace zneužívající klíčová slova vyšších pozic.

Pokud jde o „nadměrné opakování“, na obrázku výše můžete vidět exemplární příklad, kdy je v popisku několikrát zmíněno slovo „pes“ („dog“) jen s tím rozdílem, že je před každý výskyt zařazeno jiné přídavné jméno. Pro uživatele přitom toto opakování nemá žádný pozitivní efekt.

Jak to udělat správně?

Vývojářům je doporučeno, aby přezkoumali popisky svých aplikací a ujistili se, že neporušují některou z nových politik. S největší pravděpodobností se změny dotknou jen menšiny, která se cíleně snaží zlepšit vyhledávací skóre některou z výše uvedených metod. Ostatní vývojáři patrně budou za tuto změnu podmínek rádi – přeci jen v Obchodě Play je spousta aplikací, parazitujících skrze popisek na známých jménech a značkách.

Google doporučuje následující:

  • Zdůrazněte, co je na vaší aplikaci skvělého. Podělte se s uživateli o zajímavá a poutavá fakta, abyste jim pomohli aplikaci odlišit od konkurence.
  • Název a popis aplikace musí přesně popisovat její funkce.
  • Nepoužívejte opakující se ani nesouvisející klíčová slova a reference.
  • Popis aplikace by měl být stručný a výstižný. Kratší popisy bývají pro uživatele lepší, zejména v zařízeních s menším displejem. Příliš dlouhé, podrobné nebo opakované popisy mohou být považovány za porušení této zásady.
  • Připomínáme, že záznam musí být vhodný pro obecné publikum. V záznamu nepoužívejte nevhodný text, obrázky ani videa.

Ještě je pořád co zlepšovat

Oficiální repozitář Obchod Play má proti konkurenci v podobě Apple App Store podstatně volnější podmínky. Zatímco u „jablečné platformy“ jsou aplikace i jejich aktualizace schvalovány, do Obchodu Play si může nahrát kdokoli skoro cokoli. To je často kritizovaným faktem, neboť se tak často k uživatelům dostávají nekvalitní, nestabilní a neotestované programy. V App Store se díky kontrole závadné popisky nemají šanci objevit. Spekuluje se o tom, zda Google bude dodržování nových pravidel kontrolovat robotem, nebo jestli budou aplikace náhodně vybírány a odesílány ke kontrole živým člověkem.

Náměty na další vylepšení

Android se samozřejmě neustále rozvíjí „za pochodu“ a postupem času vychytává mouchy i mušky. Za pozornost by například stály seznamy provedených změn, kde vývojáři často uvádějí jen nicneříkající formulace typu „opravy chyb a vylepšení výkonu“. Zde můžeme prstem ukázat třeba na Gmail, který má stejný popisek už několik měsíců. Dalším kamenem úrazu, na který narážejí čeští uživatelé, jsou popisky, přeložené automatickým překladačem. Ty jsou mnohdy natolik nesrozumitelné, že je často lepší, když zůstanou v angličtině. U Applu by se Google mohl inspirovat odděleným zobrazením průměrného hodnocení za celou historii a jen pro aktuální verzi. Zájemce díky tomu může snadno poznat, že vývojář provedl zásadní změny, které se u uživatelů setkaly buď s velmi kladným, nebo naopak záporným hodnocením.

Obchod Google Play můžeme označit za klíčovou součást ekosystému Android. Původní Android Market se stal pro vyhledávacího giganta velkým byznysem a pro uživatele centrálním místem, kde hledají aplikace a hry, jakož i další digitální obsah. Je tedy dobře, že se Google snaží očistit svůj oficiální a fakticky téměř monopolní repozitář od některých praktik a vyřadí aplikace z Obchodu Play, pokud neodpovídají pravidlům. Je realitou, že mnoho aplikací dělá jedno a totéž, takže se jejich autoři snaží zaujmout uživatele často přinejmenším spornými způsoby. Ze strany Googlu je tedy rázné opatření směrem k tomu, jak aplikace a hry mohou být podporovány, rozhodně na místě. Stále je ale co vylepšovat.

Mnoho aplikací dělá jedno a totéž

Mnoho aplikací dělá jedno a totéž

Co říkáte na nové podmínky Obchodu Play pro vývojáře, které možná vyřadí aplikace z Obchodu Play? Myslíte, že udělají z oficiálního repozitáře lepší místo? Jaké další cesty ke zlepšení vidíte vy? Pojďte diskutovat do komentářů pod článkem!

Zdroje: androidpolice.com, play.google.com, androidheadlines.com.

Komentáře

sagitarius64

sagitarius64

21.10.2016 21:36

Tak Google řeší malichernosti a na podstatné věci kašle- připomíná mi to evropský parlament. Když někdo udělá aplikaci pro dívky s výběrem vhodné podprsenky, tak co si asi dá na ikonu, když podprsenka je už nevhodná (viz příklad na horním obrázku). Když udělá aplikaci pro pejskaře, jaké slovo tam asi bude nejčastější, že? Ale je to špatně.
Co takhle začít řešit například aplikace, vyžadující nepřiměřená oprávnění (zářivým příkladem jsou právě svítilny, vyžadující přístup k síti, ke kontaktům, atd.), stejně tak aplikace na tapety a další spousty. Stejně tak co třeba řešit aplikace, které nemají žádnou užitečnou funkci, než zobrazovat spousty reklam a přinášet tvůrci jen zisk z nich?
A takhle bych mohl pokračovat, námětů na skutečná zlepšení obchodu Google play by se našlo spousta.

Petr Menšík

Petr Menšík

22.10.2016 11:33

Nepřiměřená oprávnění Google v podstatě vyřešil v Android 6. Můžete povolit nebo zakázat skupinu oprávnění každé aplikaci zvlášť. Což mělo přijít asi mnohem dřív. Výrobci cpou do známých aplikací hromadu oprávnění a leckdy k nim není alternativa. Teď je nemusím pustit úplně všude.

V zásadě s pravidly souhlasím, i když opravdu jsou větší problémy, které potřebují řešit. Hlavně absence bezpečnostních aktualizací.

sitler

sitler

z aplikace
22.10.2016 14:44

Sagitarius : problem s moc vysokými pravý na typ aplikace je ale problém uživatele. To je něco, co uživatel velmi snadno ovlivní a sorry, pokud si někdo nainstaluje svítilnu, co chce přístup úplně ke všemu, tak je prostě idiot.

Jentag64

Jentag64

24.10.2016 8:44

Prsa kazí lidi, ale zbraně jsou OK. Jak americké!
https://play.google.com/store/search?q=gun&c=apps&hl=cs
Potlačujme znaky násilí, ne sexu, ze kterého všichni tak nějak pocházíme.

SeppWinkler

SeppWinkler

25.10.2016 10:18

Túto prudérnosť Google a aj ostatných firiem nechápem. Potláčanie sexuality vedie k úchylnostiam. Na obsahu pre dospelých (inými slovami „P“) nevidím absolútne nič zlé. Stačí na to vyhradiť samostatnú sekciu. Naopak, sústrediť by sa mali hlavne na bezpečnosť, ale aj neznášanlivosť, skutočnú agresivitu, propagáciu násilia, fanatizmus…

kulichoid

kulichoid

25.10.2016 18:20

Tohle je jistě krok správným směrem. Ale zatím stále nedostatečný. Osobně mám největší problém s hodnoceními a pak počty stažení. U některých aplikací se mi totiž stalo, že mě každou chvíli otravovala bublina, která mi podbízela rovnou pětihvězdičkové hodnocení a OK. Možnost jiného hodnocení či nehodnocení vůbec byla složitá (na více kliknutí) a tak jsem mnohdy radši dal rovnou 5 hvězd, abych měl klid. A počítal bych jen ty hvězdičky, kde je i osobní komentář.
Co se týče počtu stažení, je tento údaj skoro k ničemu, neboť dost aplikací je po stažení do 3 dnů smazána nebo neužívána. Správně by se tedy měl ukazovat počet aktivně používaných aplikací, ne počet stažení.
Jako příklad výše popsané uvedu typický Clean Master, který si stáhlo 500 milionů lidí, má hodnocení 4,7 a přitom bylo mnohokrát prokázáno, že jeho účinnost je minimální, mnohdy ještě záporná.

RSS (komentáře k článku)