Google Cardboard dostávají podporu prostorového zvuku

youtube 360° živé video

3D brýle Google Cardboard jsou asi nejlevnějším způsobem, jak může běžný uživatel nahlédnout do světa virtuální reality. Ke svému fungování potřebují jen dvě věci: pouzdro, které si můžete vyrobit z lepenky (nebo koupit), a mobilní telefon. Podrobně jsme se tomuto fenoménu věnovali ve článku Google Cardboard: co potřebujete vědět o vstupence do virtuální reality.

Google Cardboard s prostorovým zvukem

Na oficiálním blogu tohoto projektu publikovali vývojáři novinku: do SDK („Software Development Kit“ – balíček pro vývojáře, s jehož pomocí mohou vytvářet aplikace) byla přidána podpora prostorového zvuku. Malá náhlavní souprava tak bude moci (po příslušných úpravách v aplikacích a hrách) reagovat na otáčení hlavy uživatele nejen obrazem, ale také zvukem. Virtuální realita tak může být ještě realističtější a více pohlcující.

Podpora prostorového zvuku v podstatě napodobuje způsob, jakým člověk vnímá zvuky kolem sebe. Například stereo je zjednodušenou implementací – zvuk pro levé a pravé ucho se liší, nicméně aktivně nereaguje na to, jak uživatel otočí hlavou. Když například ve hře uslyšíte zvuk z levé strany, logicky budete předpokládat, že jde zleva. Otočíte tedy hlavou a v případě podpory nových zvukových funkcí se zdroj zvuku přesune před vás.

Prostorový zvuk je samozřejmě složitější – nejde v něm jen o „vlevo a vpravo.“ Naše uši jsou velmi jemné detektory, které přenášejí do mozku pro další zpracování a interpretaci velké množství informací. Implementace použitá v Google Cardboard dovolí vývojáři napodobit některé z těchto jemných prvků. K ideálnímu zážitku však je nutné použití sluchátek.

Jiný zvuk z jeskyně a kosmické lodi s novým SDK

Nathan Martz, produktový manažer Google Cardboard, popisuje: „SDK kombinuje informace o fyziologii hlavy posluchače s pozicemi virtuálních zdrojů zvuku. Například zvuky, které přicházejí z pravé strany, dostane levé ucho uživatele s mírným zpožděním a s menším počtem vysokofrekvenčních prvků (které jsou obvykle tlumeny lebkou). SDK také umožňuje určit velikost a materiál virtuálního prostředí – tyto údaje ovlivňují kvalitu a podání zvuku. Například takový dialog v těsné kabině kosmické lodi bude mít zvuk velmi odlišný od rozhovoru ve velké podzemní jeskyni.“

Referenční ukázková aplikace pro Google Cardboard Referenční ukázková aplikace pro Google Cardboard

Martz tvrdí, že podpora prostorového zvuku v SDK je optimalizována pro mobilní procesory a je navržena tak, aby měla co nejmenší možný vliv na celkový výkon. Pokud chcete vidět (nebo spíše, slyšet), prostorový zvuk v akci, máte možnost – Google pro tyto účely vytvořil referenční ukázkovou aplikaci pro vývojáře. Další podrobnosti, včetně kompletní dokumentace, najdete na oficiálním webu Google Cardboard pro vývojáře.

Zdroje: Android Authority, Google Developers a Google Developers Blog.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (1)