Menu

Evropa a Jižní Korea budou vyvíjet 5G síť – 1 GB dat za sekundu

Je to tak trochu paradox. Zatímco se u nás konečně začíná rozmáhat 4G síť, respektive LTE a operátoři pokrývají stále větší území v naší krajině, v Evropě se již začíná mluvit o 5G síti. Opět jsme pozadu. Evropa se již tak chystá na další štaci v podobě 5G sítě, a to za pomocí Jižní Koreji, která již tuto mobilní síť nějaký čas vyvíjí a spustit by ji chtěla v roce 2017 ve zkušební verzi a v roce 2020 již naostro.

5G

Nová spolupráce EU a JK by se měla týkat hlavně vývoje a výzkumu technologií potřebných k 5G síti, frekvenčního spektra a v neposlední řadě i definice 5G sítě. Počátek společného výzkumu se stanovil na začátek roku 2016. Evropská unie vývoj nové sítě podpoří peněžní injekcí 700 miliónů eur, která by měla výrazně pomoci k rychlejšímu vývoji. 5G síť dosahuje rychlosti přenosu až 1 GB za sekundu. Pokud si tak budete chtít v budoucnu stáhnout nějaká data o velikosti například 800 MB, budete čekat méně než 1 vteřinu, avšak zde již záleží na více okolnostech a především se jedná pouze o domněnky a cíl vývoje 5G sítě.

Pokud se podíváme do historie, 1G a 2G síť byla spuštěna v roce 1991, 3G v roce 2001 a LTE v roce 2010. Nyní se tak po delší odmlce začíná objevovat další fáze vylepšování širokopásmové bezdrátové sítě, která by měla dorazit v roce 2020. V té době už snad budeme v ČR všichni používat alespoň 3G síť…

5g

Zdroje: europa, laptopmag.

 

Komentáře

PetrVF

z aplikace
18.6.2014 6:11

No nevím, ale já když kopíruji 1gb do telefonu, tak to rozhodně 1s netrvá, spíš tak minutku :-)

kolo

kolo

18.6.2014 6:41

Za 3 sekundy bude po FUPu :D

GMD

GMD

z aplikace
18.6.2014 7:05

Tak já doufám, že brzo operátoři konečně přijdou s nabídkami podobnými domácímu internetu. Snad už nebudeme dál platit za fup, vždyť je to jak v době neandrtálců :D

Gwaihir

z aplikace
18.6.2014 7:29

No on to bude asi spíš 1 Gb, tedy 1 gigabit. 1 GB – gigabyte – si neumím představit. To nedá ani SSD disk v compu.

Cikada

z aplikace
18.6.2014 7:34

kolo: To jsi na tom ještě dobře. :D :D Spousta lidí má bohužel FUP hluboko pod 1 GB… :/

jaryn

jaryn

18.6.2014 7:47

CR : 95% uzemi na EDGE, 236kbit., cca. 20% uzemi HSPA+ 21Mbit.,cca. 3% uzemi LTE 75Mbit. a to vse v puli roku 2014. jo u nas jdem s novymi technologiemi ruku v ruce a hlavne ta rychlost pokryvani :o))) Umyslne pisi uzemi, protoze ja chodim tam kde muzu, tedy po zemi, nechodim “po obyvatelstvu”.

jouza

jouza

z aplikace
18.6.2014 7:52

A kdy bude 6G sit u nas???

IIRGT

z aplikace
18.6.2014 7:56

jouza: to už budeme všichni dávno mrtví.

Martin

Martin

18.6.2014 8:23

Who cares s mistne nabizenymi FUP a stavajicim pokrytim 3G/4G….

Xender

Xender 0

z aplikace
18.6.2014 8:26

Je rozdíl mezi stažením 1GB dat a zapsánim 1GB dat do paměti. Pokud datové úložiště nestíhá tak se data ukládají do RAM z které jsou pak následně ukládána postupně do paměti zařízení.

cajmen

z aplikace
18.6.2014 8:57

obavam se, ze obrazek obsahuje mylne informace. Naptiklad 3G … up to 2Mbit je podle jinych zdroju dost malo (samozrejme je rozdil mezi ID a real moznostmi).

Co se clanku tyka, nechapu pane Tipmanne, kde jste vzal 1000 nasobnou rychlost 5G vuci 4G. Jestlize se dosud vsechny rychlosti udavaly v bitech a ne Bajtech, potom ikdyz pujdu podle podhodnocenych udaju u 3G v obrazku, 1Gbps u 5G neni ani 1000x vic nez 2Mbps u 3G.
Dle Wikipedie je teoreticka rychlost u LTE-A (plnohodnotna 4G) pro uplink 57,6 Mbps, pro downlink dokonce 172,8 Mbps.
O WiMaxu a LTE (bez -A) se hovori jako o “3,5G”, nebo “Pre-4G”.

Posudte sami, ale podle mne je clanek PRINEJMENSIM plny nepresnosti..

Jan Tipmann

Jan Tipmann 0

18.6.2014 9:46

Xender – Máte pravdu, proto píši v článku, že záleží i na jiných okolnostech, ne jen na rychlosti stahování. Přeci jen pokud budete mít pomalý HDD a v tomto případě i SSD, tak 1 GB dat pod sekundu nestáhnete, protože se bude čekat až se data uloží na disk nebo dočasně do RAM…

cajmen – Obrázek je přímo ze stránek europa.com. Jedná se o maximální rychlosti. Tzn. v reálu těžko dosažitelné…
U stejného problému, na který upozorňujete, jsme se zastavili také, ale zdroje hovoří jasně.. například i zde http://www.dvice.com/2014-1-23/south-koreas-5g-speeds-will-let-you-download-movies-one-second .

djcool88

z aplikace
18.6.2014 11:28

mam fup 60mb na tyden za 50kc (vodafone) myslim ze v okamziku by bylo po limitu :) astejne asi se nedozijeme 5g pokriti v cz …

Honzaaaaaaaaaa

z aplikace
18.6.2014 11:40

Už aby to bylo

ZiChi

ZiChi

18.6.2014 11:54

Super, to už budem moc zahodit všechny mikrovlnky… stačí si dát jídlo na chvíli kamkoli a megatuny všemožných vln udělají své :)

Cikada

z aplikace
18.6.2014 13:19

cajmen: Ne, “klasické” LTE je 3.9G. :) 3.5G je H+.

cajmen

18.6.2014 13:22

Pane Tipmann, i pokud budu počítat 10Gbps (jak uvádí Vaše zdroje), pak aby byla 5G 1000x rychlejší než 4G, musela by rychlost 4G být pouze 10Mbps. Ta je ale dle http://en.wikipedia.org/wiki/4G#Data_rate_comparison 100-300Mbps.

Ať si ve Vašich zdrojích píší 1000x, pokud chcete být objektivní zpravodajský server a ne pouze bulvární magazín o androidu, musíte své zdroje více filtrovat. Vždyť i podle Vámi publikovaného obrázku, zapůjčeného z Europa.eu je uvedeno 4G: 1hod HD za 6 minut, 5G: 1hod HD za 6 sekund. To mi vychází na pouze 60 násobný rozdíl (což by odpovídalo zrychlení oproti LTE Cat4 s rychlostí 150Mbps). To je přinejmenším rozpor v samotných zdrojích. Tudíž opět pouze spekulace, která je ale Vámi podaná jako fakt :(

Osobně mám Vaše články raději, než spekulace o Samsungu, ale je škoda, že jim před publikací nevěnujete ještě o trochu více času a podal tak přesnější info.

J.dvorak85

Honza Dvořák 0

18.6.2014 13:41

Ono těch faktorů v konečném důsledku je víc. Vždy jsou nějaké maximální “teoretické” udávané rychlosti v ideálním prostředí. Vysílač, přijímač, množství uživatelů na jednu základnovou stanici, počasí, odezvy a jsme zase u jiných “reálných čísel”. Ale ta představa je lákavá. Však v Japonsku (tuším), ty jejich sítě létaly 100Mb/s v době tehdejšího sloučení Eurotelu a Telecomu pod Telefónica O2 :D
Z článku si odnáším informaci, že na tom někdo začíná pracovat a těším se na tu dobu, kdy se opravdu realizuje takové pokrytí v Evropě (potažmo v ČR).

Jan Tipmann

Jan Tipmann 0

18.6.2014 13:49

cajmen – Je pravdou, že k tomu porovnání 1000x větší jsem se nedopočítal ani jednou.. Přesvědčili mne ale zdroje, které tuto informaci uváděli. Nešlo o jeden, ale většinu zahraničních… Porovnání smažu a snad je nyní vše v pořádku ;)

Xender

Xender 0

z aplikace
18.6.2014 14:29

Nevidím důvod říkat že to bude nemožné. Kdyby jste se vrátili do minulosti (třeba o 10 let) a řekli někomu že v roce 2014 bude internet v mobilu běžnou věci s rychlostí kolem 20Mb/s tak by si asi myslel že jste magor.

mangekiu

z aplikace
18.6.2014 19:15

a ja jedu na 3g :D

Zizou

zizou 0

z aplikace
19.6.2014 0:36

Citace z článku “V té době už snad budeme v ČR všichni používat alespoň 3G síť…” Naprostý souhlas, bydlím 2km za Brnem a jsem na 3G výjimečně. Marketing si honí triko na pokrytí center velkých měst :-(

jiri_v

jiri_v

z aplikace
19.6.2014 7:20

Mam telefon s LTE a s Tmobilem frcim vecne na edge neskutecnou rychlosti. Tak k cemu to……

Vlada 77

Vlada 77

z aplikace
19.6.2014 23:16

V roce 2020 mi bude 43, resp. v roce 2030 uz 53. Budu rad kdyz v te dobe bude vse fungovat jak ma, a verim ze oblast chytrych domu apod. se mi vyhne obloukem. Telefony a PC prosim, ale nechat ovladat vodu, teplo, elektrinu v dome necim tak nespolehlivym jako 5G, brrrr dekuji nechci. Chci usnout, spat a probudit se ve svem dome, a ne nekde ve spalenisti, ktery nejaky blbec kvuli vypadku signalu necha vyhoret…

RSS (komentáře k článku)