Co vše o nás Facebook ví a jak fungují jeho reklamy?

Facebook vi

Facebook je fenoménem. Tvrzení, že kdo dnes není na sociální síti Facebook, jakoby nežil, začíná platit. Není žádným tajemstvím, že Facebook o uživatelích sbírá hodně dat. Dnes si povíme, co vše o nás Facebook ví a jak toho využívá v reklamách.

Facebook ví, kde spíte, kde pracujete i jaké máte rádi boty

Prvotním cílem Facebooku bylo nejspíše skutečně přinést sociální síť, která bude spojovat lidi a tvořit centrum zábavy. Dnes je však Facebook především businessem, do kterého tisíce společností investují své peníze – hlavně za účelem cílených reklam. Informací má k tomu Facebook opravdu hodně. V roce 2010 zažádal rakouský student práv o zaslání všech informací, které Facebook v souvislosti s jeho profilem nasbíral – výsledkem bylo 1222 stránek PDF souborů.

Co Facebook skladuje?

  • veškeré vaše zprávy a konverzace (i ty, které už jste smazali),
  • záznamy, kdy přesně jste byli online, odkud a z jakého přístroje,
  • veškeré vaše statusy a informace, které jste sdíleli a spoustu dalšího.

Díky těmto informacím si Facebook může udělat dokonalý obrázek o tom, na jakých místech se pohybujete, s kým komunikujete, co vás zajímá i jaké spotřebiče nakupujete. Informační průzkum jde ještě dále a díky střípkům vás Facebook může škatulkovat i podle toho, jaký máte vztah, finanční situaci, kolik máte dětí, jak daleko dojíždíte do práce i kolik stojí váš dům. Mnohé způsoby, jak dané informace dokáže Facebook o uživatelích zjistit, jsou samozřejmě zahaleny v mlze. Většinu ale uživatelé prozradí sami právě ve svých konverzacích, statusech či nahraných fotografiích.

https://youtu.be/kJvAUqs3Ofg

Aplikace v mobilním telefonu jako dokonalý sběrač dat

Velkou zbraní je aplikace Facebook v mobilním telefonu, která slouží jako ideální sběr dat o uživatelích. Facebook díky aplikaci přesně ví, kde se pohybujete, a dokáže díky tomu skvěle cílit reklamy. Divili jste se, proč se vám na Facebooku objevila reklama na restauraci pár set metrů od vás, zrovna když máte hlad? Pokud si myslíte, že je to náhoda, jste na omylu. Leží pravidelně váš telefon v noci na jednom a tom samém místě? Pak to bude nejspíše váš domov. Přesouváte se každý pracovní den a okolo 9. hodiny se přihlašujete ze stále stejného místa? Tady asi bude vaše práce. Vše do sebe zapadá a Facebook i vás z jednotlivých nitek staví spletitou databázi. A ví toho opravdu hodně.

facebook-messenger-prinese-prubezne-sdileni-polohy-ikona

Co mě zajímá a baví? Podívejte se, kam vás Facebook zařadil

Facebook ví, o jaké oblasti máte zájem – mnohé o sobě uživatel prozradí sám už jen tím, jaké obliby si do svého profilu vyplní. Spoustu z toho ale zjistí právě až z vašeho chování. Facebook umožní každému uživatel nahlédnout, do jakých skupin je zařazen. Podívejte se sami, jak vás Facebook škatulkuje. Nejsou zde zdaleka všechny informace, které o vás Facebook ví, ale i tak pro zajímavý přehled stačí. Sami budete překvapeni, jak tohle může Facebook vědět, a bude to pravda.

Co o nas Facebook vi – predvolby

Tajemný Facebook Pixel

Mocným nástrojem je tzv. Facebook Pixel – sledovací kód, který si může jakákoliv firma či podnikatel umístit na své webové stránky. Tento kus kódu sleduje a sbírá informace o všech uživatelích, kteří navštíví dané internetové stránky a provedou určité činnosti. Tyto informace pak mohou znovu použít pro cílení reklamy. Příklad – jako uživatel přijdete do internetového obchodu a koupíte si mobilní telefon Samsung Galaxy S7. Díky Pixelu si pak tento prodejce může dát dohromady všechny uživatele Facebooku, kteří u něj nakoupili Galaxy S7, a na Facebooku jim zobrazit reklamu s ochranným krytem pro Galaxy S7.

Jak fungují Facebook reklamy?

O tom, co vše o vás Facebook dokáže zjistit a jakým způsobem sbírá data, bychom mohli psát téměř donekonečna. Přijměme nyní fakt, že toho Facebook o nás ví skutečně hodně. S nadsázkou téměř vše a kolikrát i více, než sami dokážeme vymyslet. Pojďme si v praxi ukázat, jak toho mohou využít společnosti díky cíleným Facebook reklamám. Vytvářet reklamy může každý uživatel Facebooku, ale do této části zavítala opravdu jen hrstka všech uživatelů. Pojďme si tuto část jen rychle představit.

Cílení reklamy – komu ji ukážeme?

Představte si reklamní billboard u dálnice. Jeho reklama je pro všechny uživatele stejná a nezáleží, kdo ji zrovna sleduje. Představte si, že by se reklamní plocha billboardu měnila podle toho, kdo si ji zrovna prohlíží. Vy byste viděli nový automobil od Škody, protože se zrovna rozhodujete nakoupit automobil, žena vedle vás by naopak viděla novou kabelku a děti na zadních sedadlech reklamu na novou počítačovou hru. Tak přesně fungují reklamy na Facebooku – každý uživatel vidí jiné reklamy. Vidí totiž jen ty, které jsou na něj zacíleny, tedy jen takové, u kterých je velká šance, že je zaujmou.

Demografické údaje a základní rozdělení

Prvotní rozdělení probíhá podle místa bydliště, pohlaví a věku. Pražská restaurace nebude nabízet své služby strávníkům z Ostravy, stejně tak se reklamy na dámské spodní prádlo nebudou zobrazovat mužům. Každá společnost si může nadefinovat základní rozdělení podle těchto kritérií. Cílem je i zjistit, jak jednotlivé skupiny na reklamy reagují. U stejných produktů může společnost využít jinou podobu reklamu pro různé skupiny – mladší osazenstvo bude restaurace lákat na chlazenou „desítku“, zatímco starší na skvělý steak. Zmíněná restaurace může lákat obyvatele klidně v okruhu kilometru od své polohy: „Máš hlad? Přijď k nám, jsme za rohem.“

Co o nas Facebook vi – demografie

Cílení podle zájmů a chování – hledáme zájemce na míru

Nyní už to začne být zajímavější. Facebook nechce střílet reklamy jen podle toho, zda na ně kouká žena z Prahy či muž z Brna. Facebook chce zobrazovat opravdu jen relevantní reklamy, protože jen u nich je velká šance úspěchu. Pokud jste si prohlédli vaše předvolby reklam, zjistili jste, že o vás Facebook ví, že fandíte fotbalovému týmu Chelsea, zajímáte se o osobní produktivitu, rádi jezdíte na kole a zajímáte se třeba o motocykly. Proč toho nevyužít? V cílení reklamy můžete přidávat spoustu různých zájmů a chování, díky čemuž si vytvoříte specifické potenciální zájemce o reklamu.

Využít lze i zmíněný Facebook Pixel a oslovit uživatele z vašeho webu, případně Facebooku předat databázi e-mailových adres vašich zákazníků. Facebook najde profily s těmito adresami a znovu jim může poslat reklamu. Správně zacílit reklamu je tak trochu alchymie, Facebook k tomu ale dodává spoustu možností. Firmám tak stačí pouze zkoušet a vyhodnocovat, jaké kombinace měly největší úspěch. Facebook Pixel lze totiž použít i jako zdroj hodnocení – přesně vám řekne, kolik lidí, kteří klikli na reklamu, si zboží nakonec koupilo.

Je Facebook ten zlý?

Kdo se o sbírání dat Facebooku a reklamy trochu zajímal, nepřišel si v našem článku nejspíše na nic nového. Jsme však přesvědčeni, že drtivá většina uživatelů o těchto možnostech neví. Naším cílem bylo ukázat, jak reálně používá Facebook, respektive jednotlivé firmy, vaše údaje k cílení reklamy. Co vše s našimi údaji Facebook provádí a jak hluboce dokáže zajít, se jen tak nedozvíme. Jisté je jen to, že cílené reklamy na Facebooku jsou rájem pro všechny „markeťáky“. A koneckonců špatně na tom nejsou ani cíloví uživatelé – reklama se bude na internetu zobrazovat vždy, díky jejímu cílení se vám alespoň z větší části zobrazují ty, které by vás mohly zajímat.

Děsí vás, co vše o vás Facebook ví?

Jan Dolejš
O Autorovi - Jan Dolejš

Uchvácen mobilními technologiemi a veškerým dějstvím v oblasti IT. Google Android se stal mojí srdcovou záležitostí a nehodlám se jej jen tak vzdát. S oblibou… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (14)