Aplikace Waze bude nejen navigovat, ale najde i spolujezdce

aplikace_waze_ico

Google hodlá rozšířit sdílení jízd/spolujízdu v rámci navigační aplikace Waze na další území San Francisca. Podle Wall Street Journal technologický gigant nabízí dojíždějícím nižší sazby, než dva velcí hráči v oboru Uber a Lyft. Hned na začátek bychom si ale měli vysvětlit jednu zásadní věc: Lyft a Uber fungují v podstatě jako dispečink taxislužby. Zákazník zadá poptávku (odkud kam chce jet) a následně si vybere z nabídek řidičů tu, která je pro něj nejzajímavější. Řidič pak naloží klienta, odveze ho na požadované místo a inkasuje odpovídající částku (pro případné zájemce o pohled do zákulisí můžeme z českých luhů a hájů doporučit na toto téma článek Dalibora Z. Chvátala Měsíc taxikářem: oblíbený řidič, zloděj a neplatiči).

Aplikace Waze nehodlá konkurovat taxíkům Aplikace Waze nehodlá konkurovat taxíkům

Aplikace Waze nechce být taxislužbou

Waze neaspiruje na poskytování podobných služeb – primárním cílem je spojení řidičů a uživatelů, kteří jedou stejným směrem. Typickým příkladem tak může být nabírání lidí, pracujících ve stejném podniku či v téže lokalitě. Další zásadní odlišností proti Uberu a Lyftu je to, že spolujízda s Waze nestojí na snaze generovat zisk. Řidiči by přibrání spolujezdce mělo pokrýt část nákladů, ale určitě nebude možné se tímto způsobem živit. Cestující tak proti mobilním taxi aplikacím ušetří, na druhé straně si však nemůže svévolně určovat cíl své cesty. Waze chce držet ceny tak nízko, aby nemotivovaly běžné taxislužby. V současnosti je v rámci testovacího programu cena nastavena na 54 centů za míli, tedy asi 8 Kč/km. To je výrazně méně než nabízejí Uber či Lyft. Počet jízd je omezen na maximálně dvě denně. Google si také zatím z vybraných peněz nenechává žádnou provizi za zprostředkování.

S Waze si sice nevyděláte, ale nebudete v autě sami S Waze si sice nevyděláte, ale nebudete v autě sami

Jeden řidič, jeden spolujezdec, o jedno auto méně na silnici

Celý nápad má mimo jiné i ekonomický a ekologický aspekt. Pokud by každý řidič nabízel volná sedadla ve svém voze při dojíždění z a do práce, mohlo by na silnicích být méně aut, spálilo by se méně paliva, ve větším měřítku bychom se mohli dočkat i méně ucpaných silnic a snížení dalších negativních vlivů individuální dopravy. Nejlépe tuto myšlenku vyjadřuje slogan „Jeden řidič, jeden spolujezdec, o jedno auto méně na silnici.“

Jeden řidič, jeden spolujezdec, o jedno auto méně na silnici Jeden řidič, jeden spolujezdec, o jedno auto méně na silnici

V květnu tohoto roku začal Google v San Franciscu testovat možnosti spolujízdy (psali jsme v aktualitě Waze v San Franciscu testuje spolujízdu). Do pilotního projektu bylo zařazeno 25 tisíc zaměstnanců vybraných firem, jako jsou například Google, Walmart a Adobe. Uživatelé, kteří by rádi využili možnosti spolujízdy, mohou najít řidiče, jedoucího stejným směrem, díky samostatné aplikaci Waze Rider. Podobně, jako u „mobilních taxi aplikací“ se mohou řidiči a spolujezdci vzájemně hodnotit, čímž dochází k eliminaci těch, se kterými druhá strana nebyla spokojená. Už července 2015 probíhá testování spolujízdy přes Waze v domovském Izraeli (viz Waze vstupuje do nových vod, RideWith testuje možnosti spolujízdy). Podle informovaného zdroje hodlá Google na podzim v rámci aplikace Waze otevřít testovací program všem uživatelům v San Franciscu, a pokud uspěje, postupně rozšířit do dalších oblastí.

Spolujízda s Waze Spolujízda s Waze

Nebude to tak jednoduché

The Wall Street Journal také konstatuje, že vyhledávací gigant zvažuje zapojení svých „bezpilotních aut“ do spolujízdy s Waze. Vedoucí pracovníci věří, že jde o lukrativní možnosti využití této nové technologie. Je zřejmé, že Google sází na popularitu aplikace Waze, která má zhruba 65 milionů aktivních uživatelů, a chce zefektivnit její roli v dopravním průmyslu.

Ben Schachter, analytik společnosti Macquarie Group Ltd., uvedl, že spolujízda s Waze je dalším přirozeným krokem Googlu, kterým dává jasně najevo svůj záměr vstoupit do segmentu dopravy. Varoval však, že společnost bude muset vyřešit několik potenciálních úskalí včetně právních a bezpečnostních otázek.

Waze Navigation & Live Traffic
Waze Navigation & Live Traffic

Zdroje: androidpolice.com, wsj.com.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (4)