Menu

Android M oficiálně: Lepší správa oprávnění, podpora otisků prstů a vyšší výdrž

Koncem loňského roku byl světu představen systém Android 5.0 Lollipop, který se stále teprve “dere” do současných přístrojů. Dnešní den je ovšem věnován akci Google I/O 2015, od které jsme si slibovali minimálně jednu velkou událost – představení nové verze systému Android. Google, tvůrce robotího systému, nám naše přání splnil a vydává nový systém s označením Android M.

Jednou z novinek je přepracována správa oprávnění, díky které může uživatel určit, které funkce telefonu může jednotlivá aplikace používat. Skvělou zprávou je fakt, že na využití určitých funkcí se Android M zeptá při prvním použití dané funkce, nemusíte tedy dávat tolik pozornosti při prohlížení práv v době instalace.

Android M

Vylepšení se dále dočkal prohlížeč Chrome, za zmínku stojí rovněž vydání služby HBO Now na Google Play, díky čemuž můžete sledovat oblíbené epizody seriálů přímo z mobilního telefonu. Android M nově dokáže lépe rozpoznat obsah vašich zpráv a analyzovat, pro kterou aplikaci a službu je určen. Příkladem může být odkaz na Twitter, který se objeví ve vašem e-mailu – nově vás Android M přesměruje rovnou do aplikace Twitteru. Android Pay představuje službu, která umožní libovolnému telefonu s NFC zaplatit ve známých obchodech. Bohužel není jasné, zda bude tato služba určena i pro český trh.

Jak jsme předpokládali, Android M dostal nativní podporu snímače otisků prstu. Díky otisku prstu lze nyní odemknout telefon nebo třeba zaplatit v Obchodě Play.

android m finger

Android M posune dále také výdrž na baterii díky lepší správě napájení, nechybí ani podpora rychlejšího nabíjení a USB-C konektoru.

android m USB-C

O dalších novinkách vás informujeme v detailnějším článku. Líbí se vám nové změny v Androidu M?

Komentáře

RRRadek

RRRadek

28.5.2015 20:00

A fotit s tím už půjde? Nebo si před focením budu muset stále restatovat telefon???

Lakome

z aplikace
28.5.2015 20:01

Nevim či né.

FAKTUZMETEDZACINATEULTRASTVAT

28.5.2015 20:44

RRRadek: Na Nexus 5 i na Nexus 7 2013 mohu od vydání, přes X aktualizací až k dnešnímu dni bezproblémů fotit. Pokud máte problém, hledejte jej u sebe v zařízení. Někdy za to může i hloupý alternativní launcher, jiná aplikace na fotoaparát, primitivní editor fotek, práva root, atd. atd.

astromedia

astromedia

28.5.2015 20:56

Ze by konecne sprava opravneni? Bylo na case. Ted uz jen na ktere telefony vyjde ofic update :/.

Josef Dittrych

Josef Dittrych

28.5.2015 21:09

FAKTUZMETEDZACINATEULTRASTVAT
Souhlasím,mám nexus 4 a 5 a nikdy žádný restart při focení :-)

RRRadek

RRRadek

28.5.2015 21:32

Máme v rodině celkem 7 nexusů 5 A všude se to občas oběvuje. Jediné mé zařízení je rootlé ale ostatní mají offiko aktualizace. Projevuje se to nejčastěji při použití svítiln ale i když se pokusíme něco vyfotit tak to spadne a pomůže až restart. Schválně zkuste test, pusťte svítilnu a nechte jí svítit alespoň 5 minut, nám vždy zákonitě do té doby spadne.

DavidDol

DavidDol

28.5.2015 21:33

faktuz: Jsi opravdu tupec, který o tom asi nic neví. Launcher možná může vytěžovat RAM a obsahovat adware, ale způsobovat pády aplikací, to určitě ne :D. A svádět pády aplikací na ROOT to je taky dobré :D. To je jako říkat, že mi nejede internet protože jsem přihlášený jako administrátor.
Jinak u androidu M doufám že už bude konečně bez chyb

FAKTUZMETEDZACINATEULTRASTVAT

28.5.2015 21:36

RRRadek: Tak se přiznejte, co jste všem rodinným příslušníkům do zařízení nacpal. Avast? Nějaký cleaner? No tak, neskrývejte to … pomůžete ostatním.
DavidDol: Neobhajuj zde prosím svou hloupost a nastuduj si něco o Launcherech, děkuji.

Libor Foltýnek

28.5.2015 21:47

Ten dotaz na práva až při prvním použití mě asi bude pěkně štvát. Už teď mě vytočí třeba instalace Skype, když pak marně zkouším z hodinek iniciovat hovor a na telefonu je dotaz, kterou aplikaci má použít. Takže teď to bude viset ještě na právech – no super.

Lakome

z aplikace
28.5.2015 21:47

Ja launchery tiež nastávam. Podľa mňa to je úplná blbosť(launchery).

Lakome

z aplikace
28.5.2015 21:48

Sorry za nastávam.Malo tam byť nezastávam.Automaticka klávesnica.

RRRadek

RRRadek

28.5.2015 22:00

Viber, battery overlay percent, no to jsou jediné dvě aplikace kteté máme společné. Žádné launchery nebo nedejbože antivirusy nikdo nepožíváme, proto máme Nexusy aby jsme mohli mít čistý android.

Ukumbak

Ukumbak

28.5.2015 22:09

Jsem na tom stejně s Nexus 5 jako Rrradek. I na 5.1.1 sem dnes musel restartovat mobil, abych mohl fotit. A mám stejné app jako na kit kat a u toho to nedělalo.

boanerges84

z aplikace
28.5.2015 22:26

DavidDol: souhlas. FAKTUZ je fakt tupec. O rootu nemá vůbec páru.

RRRadek

RRRadek

28.5.2015 22:27

Díky Ukumbaku, už jsem začínal vypadat že si vymýšlím. Já zkoušel i čistou instalaci a wipe atd… stejně to furt blbne :-( Je to jediná věc co mi na lollipopu vadí.

Mudrlant

28.5.2015 23:14

FAKTUZ: ale no… šupky dupky: https://www.youtube.com/watch?v=kKJRPPA6NBQ

David

David

29.5.2015 2:29

Nexus 5 5.1.1 a taky mám problém s fotoaparátem, jak už zmiňoval RRRadek. Pokud zapnu svítilnu a ta se sama po nějaké náhodné době vypne (nevím proč), tak potom už nezapnu fotoaparát, protože kamera je již používána, taktéž už nespustím svítilnu, pomůže jedině restart.

Cenzzor

z aplikace
29.5.2015 8:51

nechte faktuzeho bejt chudak by tak moc chtel root ale navod psany i pro retardovaneho osla bez mozku je na nej az prilis tak radsi bude rikat ze je to cire zlo :-D

bkf1

bkf1

29.5.2015 10:28

Jeste v podstate NEJSOU skoro zadne telefony s 5kou a uz tu mame dalsi verzi :D

Martin

Martin

29.5.2015 11:07

Bkf1, to ale není problém Googlu. Nebo mají čekat, až se všichni výrobci uráčí zbastlit aktualizaci pro své telefony a až potom začít s vývojem dalšího androidu?

anonforever550

anonforever550

29.5.2015 14:06

DavidDol: Launcher může způsobovat i to že se se baterie bude rychleji vybíjet nebo, že začne zasekávat systém, může v něm být adware či spyware a další pič*****. Proto bych si launcher nikdy nedal. Launcher může způsobovat pády aplikací. Tohle je snad jasné no ne?!

Marcel.

Marcel.

29.5.2015 15:47

FAKTUZ podle me nenapsal nic spatnyho, naopak s nim souhlasim..A to mam xiaomi mi4, coz on nema rad.
Ale doufam ze se google inspiruje, protoze permissions manager v MIUI ROM je asi jedna z nejlepsich veci co tam vubec je.
Libor Foltýnek: s tim dotazem ohledne prav mi to prave pride dobra vec. Mam nastaveno, ze kazda aplikace ktera potrebuje nejake specialni opravneni se na to poprve musi vzdy zeptat. Priklad – nainstaluju si aplikaci, ktera chce 10 specialnich opravneni(poloha, fotak, ID, atd) a v podstate nevidim duvod davat ji povoleni. Tak kdyz se me zepta jestli povolim pristup k poloze, tak to zakazu a od ty doby se aplikace nepta na polohu. Kdezto kdyz chce prava na fotak(protoze pres ni porizuju fotku), tak ji prava dam a od ty doby se me na fotak nepta. Je to super, protoze clovek pak nemusi resit co appka muze a nemuze. Samozrejme se da nastavit i automatickej approve vsech pozadavku.

DavidDol

DavidDol

z aplikace
29.5.2015 15:57

Anonforever550: Ano, 80% launcherů jsou jen ošklivý spyware (např. Go, Apus…) a nepřiměřeně vytěžují RAM, taky jsem jich už hodně zkusil, ale opravdu jsem se nikdy nesetkal s tím, že by mi shodil nějakou aplikaci

FAKTUZMETEDZACINATEULTRASTVAT

29.5.2015 16:52

Marcel: Pokud se mnou souhlasíš, jelikož mám samozřejmě pravdu, pak tě upozorňuji, že tě ostatní místní nebudou mít rádi. Problém je ten, že zde se preferují nekvalitní zařízení plná blastu, spywaru a pokud člověku nesmrdí telefon po laciném plastu a nevrže, pak člověk není IN.

Artok

Artok

z aplikace
30.5.2015 8:56

Faktuz: přesně tak. Většina lidí používá nekvalitní (jak po HW, tak SW) zařízení a pak trpí…. Většina lidí v mém okolí používá…..SAMSUNG. První týden v pohodě, pak se systém začne výrazně zpomalovat a méně znalé jedince začnou lákat různé “čističe” a “zrychlovače”…. Jako by jim nestačila hromada balastu od SAMSUNGu spolu s “extrémně optimalizovaným” TW…. Pro tyto chudáky naštěstí existují alternativní ROM, ROOT nebo nejlépe odpadkový koš (na nefunkční elektroniku, samozřejmě). Ale my, poučení životem, si zakoupíme kvalitní mobilní zařízení (NEXUS, SONY,…), které zaručuje plynulý chod a zpracování odpovídající ceně (neporovnávám se SAMSUNGem, ten nabízí horší výrobek za větší cenu (nevím jestli znají pojem přímá/nepřímá úměra)), hold v dnešní době vítězí kvantita nad kvalitou a pokud budeš s tímto výrokem nesouhlasit, ostatní tě ukamenují ;)
Co se týče oprávnění, tak pro většinu uživatelů neznámý pojem…. Je to smutné, ale je to tak. Vysvětli jim, že např. svítilna nepotřebuje číst SMS atd…. Správa oprávnění je chyba GOOGLU, naštěstí (ač se zpožděním) v M-ku už bude. A pro zkušenější uživatele existuje XPrivacy – špičkový správce soukromí.

Neregristrovany

Neregristrovany

30.5.2015 14:05

@Artok: Co se tyce opravneni, naprosty souhlas, vetsina lidi na to bohuzel kasle. I kdyz jim vyskoci hlaska jestli chteji povolit aplikaci pristup k necemu, vetsina bezmyslenkovite odklikne ano. A je jedno o jaky system jde.

RSS (komentáře k článku)